Ola Wenström säger att det ligger mycket hårt arbete bakom bolagets nya rekordår. "Vi har ökat produktionen enormt mycket och det syns även i siffrorna", säger han. Foto: DANIEL STILLER / BILDBYRÅNOla Wenström säger att det ligger mycket hårt arbete bakom bolagets nya rekordår. "Vi har ökat produktionen enormt mycket och det syns även i siffrorna", säger han. Foto: DANIEL STILLER / BILDBYRÅN
Ola Wenström säger att det ligger mycket hårt arbete bakom bolagets nya rekordår. "Vi har ökat produktionen enormt mycket och det syns även i siffrorna", säger han. Foto: DANIEL STILLER / BILDBYRÅN
Lotta och Ola Wenström har drivit Wenströms elektriska i flera år. "Vi jobbar dagligen, det har vi gjort ganska intensivt i tre år. Men det senaste året har vi kunnat anställa också", säger tv-profilen. Foto: Fredrik Sandberg / TT NYHETSBYRÅNLotta och Ola Wenström har drivit Wenströms elektriska i flera år. "Vi jobbar dagligen, det har vi gjort ganska intensivt i tre år. Men det senaste året har vi kunnat anställa också", säger tv-profilen. Foto: Fredrik Sandberg / TT NYHETSBYRÅN
Lotta och Ola Wenström har drivit Wenströms elektriska i flera år. "Vi jobbar dagligen, det har vi gjort ganska intensivt i tre år. Men det senaste året har vi kunnat anställa också", säger tv-profilen. Foto: Fredrik Sandberg / TT NYHETSBYRÅN

Ola Wenströms rekord – så mycket drog han in

Publicerad

2016 blev ett rekordår för tv-profilen Ola Wenström.

Hans och hustruns produktionsbolag nästan dubblade sin omsättning – och drog in närmare sju miljoner kronor.

Men det har inte med det förlängda Viasat-avtalet att göra, enligt Wenström.

– Det är otroligt hårt arbete bakom, säger han.

Ola Wenström, 50, är inte bara ett välkänt ansikte på Viasat. Tv- och fotbollsprofilen driver också produktionsbolaget Wenströms Elektriska tillsammans med sin fru Lotta.

Ett bolag som gjorde ett rekordår 2016.

Under fjolåret växte nettoomsättningen rejält. Bolaget drog in 6,9 miljoner kronor – jämfört med 3,8 miljoner kronor under 2015. Det är nästan en fördubbling.

 

LÄS MER: Så mycket tjänar Viasats OS-profiler

 

Ola Wenström om sitt bolag

– Det känns fantastiskt, som ett kvitto på allt vi har kämpat med under ett par år, säger Ola Wenström och fortsätter:

– Jag och min fru har lagt ner enormt mycket tid och kraft och engagemang, blod, svett och tårar i bolaget.

Rörelseresultatet för produktionsbolaget landade på 2,69 miljoner kronor under 2016, 1,69 miljoner kronor efter skatt och finansiella poster.

Det gav en utdelning på en miljon kronor till aktieägarna.

Genom bolaget har Ola och Lotta Wenström bland annat producerat reportage och intervjuer kring engelsk fotboll på den egna plattformen Wenström tv. En satsning som de utvecklar i höst.

Fortsätter med egen fotbolls-tv

I morgon, tisdag, har "Wenström Weekly" säsongspremiär.

– Vi kommer satsa på ett nytt format jämfört med tidigare, vilket kommer kräva resor i hela Europa. Tidigare har vi bara jobbat med England men nu ska vi täcka hela Europa, berättade Ola Wenström nyligen för SportExpressen.

 

LÄS MER: Ola Wenström säljer våningen på Östermalm 

 

Hur kommer det sig att det gick så bra under 2016?

– Vi har ökat engagemanget i bolaget och fått ett antal uppdrag. Vi har producerat program i allt större omfattning, både för MTG TV och för vår egen play-kanal.

Värvades till Viasat från TV4

Ola Wenström värvades till Viasat från TV4 år 2008. För snart två år sedan förlängdes hans kontrakt till 2019 – samtidigt som TV4 ska ha försökt få tillbaka honom.

 

"Jag hade en möjlighet att ta ett steg i min programledarkarriär för två år sedan men det blev en fortsättning med Viasat av en rad anledningar", säger Ola Wenström.Foto: EXPRESSEN TV

 

Det var hösten 2015 som det profilerade sportankaret nobbade sin forna arbetsgivare och tog beslut om att stanna hos Viasat. Året därpå gjorde hans bolag ett rekordår.

Hur har det erbjudande som fanns påverkat omsättningen i bolaget 2016?

– Egentligen ingenting, säger Wenström.

Han vill inte kommentera några siffror – men säger att det nuvarande avtalet i stor utsträckning är en fortsättning på det tidigare.

Wenström: "Har jobbat hårdare"

– Den stora ökningen i produktionsbolaget är att vi har jobbat mer och hårdare och fått utdelning för det, säger Ola Wenström.

Han utvecklar:

– Om frågan är om det blev en jätteökning från Viasats sida för att jag hade ett annat erbjudande är svaret nej. Men valet att fortsätta med Viasat innebar en möjlighet att kunna jobba ännu mer, vid sidan av Premier League, Champions League och OS har vi gjort den egna produktionen.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen