Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Odd Molly säljer mer – men vinsten minskar

Odd Mollys grundare Karin Jimfelt-Ghatan och Per Holknekt.
Foto: EMIL NORDIN

Klädföretaget Odd Mollys omsättning ökar men vinsten minskar.

Rörelseresultatet i det första kvartalet 2017 blev 7,5 miljoner kronor, en miljon lägre än samma tid föregående år.

Rörelsemarginalen sjönk från 7,2 till 6 procent.

Klädföretaget Odd Molly presenterade på torsdagen rapporten för det första kvartalet 2017.

Nettoomsättningen uppgick till 126 miljoner kronor, en ökning från 118 miljoner kronor samma tid föregående år.

Samtidigt minskar vinsten. Rörelseresultatet i det första kvartalet 2017 blev 7,5 miljoner kronor, en miljon lägre än samma tid föregående år. Rörelsemarginalen sjönk från 7,2 till 6 procent.

Resultat per aktie var 0,77 kronor, när det samma tid i fjol var 1,02 kronor.

– Tillväxten drevs av våra egna kanaler med starkast ökning i webb-shopen, medan grossistförsäljningen var i nivå med föregående år. I den rådande tuffa marknaden borde vi vara nöjda med utvecklingen i kvartalet, men vi vill se ännu starkare driv i försäljningen, skriver Odd Mollys vd Anna Attemark i ett pressmeddelande.

Fortsätter expandera

Odd Mollys partner i USA öppnade under kvartalet en ny butik och driver nu tre butiker i landet. 

Enligt Anna Attemark fortsätter Odd Molly att bygga en starkare internationell plattform.

– Expansion kostar, även om vi tycker att vi har en effektiv och riskbalanserad modell. Vi kommer fortsätta ta steg framåt, både små och stora, väl medvetna om att vi måste vara lyhörda för ständiga förändringar. 


Direkt / Expressen

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!