Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nya Volvoreklamen hyllas av kultureliten

– Volvo vågar visa att mångfalden i Sverige är en del av deras framgång, säger reklamexperten Malin Ingevall.
<p>I den nya Volvoreklamen syns medarbetare.</p>Foto: Skärmdump
<p>Ur den nya Volvoreklamen.<br></p>Foto: Skärmdump
<p>Tidigare har Zlatan Ibrahimovic varit med i en Volvoreklam.</p>Foto: Skärmdump

Det hör knappast till vanligheterna att kultureliten hyllar en ny bilreklam på Youtube.

I den nya Volvoreklamen är kändisar som Zlatan och Swedish House Mafia utbytta till vanliga medarbetare - med olika ursprung.

Den nya reklamfilmen har dessutom bara kostat en fjärdedel jämfört med kändisfilmerna, enligt Dina Pengars uppgiftslämnare.

– Volvo vågar visa att mångfalden i Sverige är en del av deras framgång, säger reklamexperten Malin Ingevall.

Volvo Cars nya reklamfilm “Made By People” hade premiär klockan 21.15 på torsdagen och på fredagseftermiddagen hade den visats närmare 60 000 gånger (totalt för den långa och korta versionen).

I filmen visar en rad Volvomedarbetares - med olika ursprung - väg från frukostbordet till Volvos fabrik i Göteborg.

Nu hyllas filmen av såväl opinionsbildare som experter.

Malin Ingevall, programansvarig för produktionsledning på reklamskolan Berghs och verksam i konsultbyrån We are the StoryDoers, som är specialiserad på mångfald och inkludering. 

– Volvo vågar sticka ut och visa att mångfalden i Sverige är en del av deras framgång. Det tror jag kommer vara styrkan i antalet visningar och genomslaget filmen får.

"Het fråga"

Ingevall har också suttit med i juryn för den prestigefyllda reklamgalan Cannes Lion. Hon tycker att det är modigt och spännande av Volvo att byta ut kändisar mot egna medarbetare i reklamfilmen.

 – Detta är en het fråga. Timingen är fantastiskt och genomförandet är jättefint. Att hitta kreativa sätt att berätta det man vill kommunicera är mer utmanande än att använda en känd person som till exempel Zlatan eller fotomodeller som i H&M-kampanjerna.

Reklamfilmen med Zlatan Ibrahimovic kom upp i 1,1 miljoner visningar 36 timmar efter premiären för två år sedan, enligt Dagens industri, som även avslöjade att fotbollsikonen fick mellan 10 och 12 miljoner för sin medverkan.

Volvo Car Sveriges marknadsdirektör Per Carleö vill inte kommentera budgeten för reklamfilmerna.

Men enligt uppgiftslämnare med god insyn beräknas kostnaden för den nya reklamfilmen stanna på under fem miljoner kronor inklusive allt, att jämföra med totalkostnaderna på 15 till 20 miljoner kronor för filmerna med Zlatan och Swedish House Mafia - inklusive stjärnornas gager.

Hyllas av kultureliten

“Att man ska behöva titta på en reklamfilm för att känna sig stolt över Sverige”, skriver Aftonbladets politiska chefredaktör Karin Pettersson på Twitter.

“Årets mest kraftfulla antirasistiska statement är en reklamfilm för ett storföretag. Säger en hel del”, skriver författaren Henrik Arnstad.

“Volvo lyckas med det svensk film inte gör – visar svenskar som svenskar oavsett kön och hudfärg”, skriver kulturjournalisten Kjell Häglund.

“Genom att våga skita i produkten och visa verklighet utan reklamfilter, landar man i något som faktiskt känns genuint”, skriver Acne-copywritern Ebba Körlof Sundberg i branschtidningens Resumés nätupplaga.

Volvodirektören Per Carleö är nöjd:

– I sociala medier ser vi många positiva kommentarer och omdömen som visar att man direkt tagit till sig av budskapet i kampanjen. Dessutom är det en ovanligt hög andel som delar med sig av filmen till sina vänner, säger han.

Enligt Carleö är det svårt att sätta en siffra på värdet av genomslaget.

– Det viktigaste värdet för oss är i slutänden förstås bilförsäljning.

 

Följ Dina Pengar på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!