Foto: Alexander Donka / ALEXANDER DONKA EXPRESSEN
 Foto: Alexander Donka / ALEXANDER DONKA EXPRESSEN

Strejkhot drabbar SJ – tågen kan stanna i maj

Publicerad

Strejkhotet mot SJ och järnvägen i stort utökas.

Nu varslar Seko om strejk för järnvägsarbetarna.

Tidigare har man varslat för tågpersonalen.

17 maj kan tågen sluta rulla.

Seko varslar om strejk för järnvägsarbetare. Sedan tidigare har Seko varslat om strejk för personal som arbetar på tågen. Det nya varslet rör järnvägsinfrastruktur. Avtalet omfattar banarbetare, eltekniker, signaltekniker och spårsvetsare.

Fackförbundet ”vill ha regler för in- och uthyrning av personal medan motparten Almega vill kunna dumpa löner och villkor inom branschen”, enligt ett pressmeddelande.

Om ingen uppgörelse nås träder strejken i kraft den 17 maj klockan 12.

SJ vet ännu inte hur strejken påverkar resenärerna.

– Vi kan inte säga något om det i dagsläget, utan håller på och tittar på hur det skulle kunna slå. Det beror på vilka som är anslutna och om det överhuvudtaget blir strejk, säger Niclas Härenstam, presschef för SJ.

Han understryker att SJ inte är en del av förhandlingen, utan att konflikten ligger på en högre nivå. SJ är ett av företagen som påverkas.

 

LÄS MER: Strejk hotar städningen av tågen

 

Seko och Almega har inte lyckats komma överens om avtalet för 2017. Fackförbundet Seko lade förra veckan ett varsel om strejk för sina medlemmar.

– Vi har under ganska lång tid försökt komma överens med Almega om ett löneavtal för 2017. Det är tre frågor som vi inte har kommit överens om, säger Valle Karlsson, ordförande på Almega.

Bryter först ut 12 maj

Seko har tidigare meddelat att konflikten bryter ut den 12 maj – om parterna inte kommer överens innan dess. Först att tas ut i strejk är lokalvårdare och anläggningspersonal i Stockholmsområdet.

– Det klart att det får en påverkan – framför allt städpersonal och de som gör rent på tunnelbanetåg, stationer och SJ:s tåg. Men trafiken behöver inte stanna. Däremot kommer det bli ganska skitigt och stökigt på tågen ganska fort. Det blir synligt då vad våra medlemmar gör dagligdags, säger Sekos ordförande Valle Karlsson.

Därefter tas lokförare på bland annat SJ Götalandståg och anställda som jobbar LKAB:s malmtåg ut i strejk den 16 maj och 17 maj för järnvägsarbetarna.

”Villkoren dumpas”

Slutligen den 19 maj kommer Seko ta ut samtliga tågvärdar på MTR:s pendeltåg tas ut i strejk.

Seko anser att bemanningsavtalets principer ska gälla även när personal hyrs från ett företag till ett annat. Det innebär att inhyrd personal ska ha samma lön och andra villkor som företagets egna anställda.

– Vi vill att man inte dumpar de villkor som gäller på företaget. I grunden handlar det om ordning och reda. Och vi tycker att det är lite besvärande att Infranord, som är ett statligt bolag, inte är berett att acceptera den här typen av regler, säger Valle Karlsson på Seko.

Enligt Valle Karlsson har Seko velat undvika att vanliga pendlare drabbas av strejken.

Därför slår, menar Seko, strejken hårdast mot norra Sverige, där färre privatpersoner reser med tåg men där företagen använder tåg för att frakta viktiga varor som skog och järnmalm.

”Drabbar resenärerna”

Arbetsgivarorganisationen Almega är av annan uppfattning.

En strejk skulle omedelbart få stora konsekvenser på stora delar av spårtrafiken i Sverige, skriver Almega i en kommentar. Problem som till exempel nedrivna kontaktledningar, solkurvor och hinder på rälsen skulle inte kunna åtgärdas med konsekvensen att tågen helt enkelt skulle stå stilla på långa sträckor.

– Den strejk Seko nu varslat om skulle drabba resenärerna och företag som är beroende av järnvägstransporter väldigt hårt. Dessutom har Seko sedan tidigare varslat tågpersonal om strejk på ett annat avtalsområde. Tillsammans skulle de två strejkerna få stora konsekvenser. Om Seko inte bidrar till att lösa konflikten och teckna nya avtal skulle mycket järnvägstrafik riskera stå still, säger Almegas vd Anna-Karin Hatt.

Seko har sedan tidigare varslat Almega Tjänsteförbunden om konflikt för tågpersonal på avtalsområde Spårtrafik. Den konflikten träder i kraft i ett första steg fredagen den 12 maj, i ett andra den 16 maj och ett tredje den 19 maj.

– Sekos krav innebär i praktiken att de begär att få makten att genom veto mot in- och uthyrning på avtalsområdet kunna stänga av vissa företag från att bedriva verksamhet. Almega Tjänsteförbunden kommer aldrig acceptera att Seko får makten att bestämma det, säger Almegas vd Anna-Karin Hatt.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen