H&M:s vd Karl-Johan Persson Foto: / TT NYHETSBYRÅNH&M:s vd Karl-Johan Persson Foto: / TT NYHETSBYRÅN
H&M:s vd Karl-Johan Persson Foto: / TT NYHETSBYRÅN
H&M Foto: FOCKE STRANGMANN / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅNH&M Foto: FOCKE STRANGMANN / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
H&M Foto: FOCKE STRANGMANN / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Nya kritiken mot H&M:s vd Karl-Johan Persson 

Publicerad

Kritiken har haglat mot H&M:s vd Karl-Johan Persson tidigare. 

Nu kommer ny kritik från en aktieägare som menar att det kan behövas en ny ledning, enligt en artikel i Financial Times

Men vd:n själv försvarar sig. 

– Jag tycker att jag har styrelsens stöd och kollegornas. Vi vet vad som ska göras, säger han till tidningen. 

Efter de dåliga försäljningssiffrorna kom avgångskraven mot vd:n Karl-Johan Persson. Stjärnförvaltaren Henrik Didner gick ut och sa att ledningen behöver bytas ut:

– Det kan behövas en ny ledning som inte är belastad av gamla beslut. Det skulle jag nog tro kan behövas i det här bolaget, har han sagt till Dagens Industri

Nu ifrågastätts han av en aktieägare som menar att Karl-Johan Persson inte är rätt person och jämför bolaget med Nokia, Ericsson och IBM – alla företag som mötts av en verklighet i förändring.

"Han är definitivt inte rätt person"

Artikeln i FInancial Times ringar in problem som att det inte går att växa genom att öppna nya butiker när vinsterna släpar efter och att bolager har svårt att konkurrera med e-handeln. 

"Han är definitivt inte rätt person. Problemet är att han inte riskerar att bli utsparkad", säger en anonym investerare till tidningen om Karl-Johan Perssons ledarskap i Financial Times.

Men Karl-Johan Persson slår själv ifrån sig kritiken om att han inte skulle vara rätt person för posten som vd.

"Jag är väldigt motiverad. Jag får frågor om hur jag mår och om jag ska sluta. Jag tycker att jag har styrelsens stöd och kollegornas. Vi vet vad som ska göras. Vi har bara inte genomfört saker och ting bra nog", säger Karl-Johan Persson till Financial Times. 

Stefan Persson har tidigare försvarat sonen 

Däremot medger han att det finns bitar att jobba med: 

"Vad som är långsiktigt bäst har alltid varit vårt fokus. Men samtidigt har planen alltid varit att leverera goda resultat på kort sikt. Och det gjorde vi inte 2016 och 2017, så vi måste ändra oss", säger han i Financial TImes. 

Stefan Persson, ordförande i H&M, har tidigare försvarat sonen när avgångskrav kommit. 

– Jag känner för min son. Att kräva någons avgång när vi år efter år växer globalt är inte seriöst, sa han till Dagens Industri i december. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen