För första gången undersöker Svenskt kvalitetsindex (SKI) hur nöjda kunderna är med de streamingtjänster som har växt lavinartat de senaste åren.
Den färska undersökningen visar att majoriteten av svenskarna tycker att bland annat HBO, Netflix och C More är fullgoda ersättare åt traditionell tv. När SKI frågar "Tycker du att stremaningtjänster är en fullgod ersättare till traditionell tv?" blir svenskarnas svar följande:
Så nöjda är svenskarna med streaming
60 år och äldre: 59 procent ja, 40 procent nej.
45–59 år: 42 procent ja, 55 procent nej.
30–44 år: 58 procent ja, 40 procent nej.
–29 år: 69 procent ja, 31 procent nej.
Det innebär att fler än hälften nöjer sig med streaming.
Indexsnittet för branschen ligger på 67,1 procent. Det visar att svenskarna är mer nöjda med sina streamingtjänster än med digital-tv – där snittet ligger på 63,8 procent.
LÄS MER: Klart i dag: Netflix inför offline-tjänst
Och vinnaren i klassen är HBO.
Alla aktörer får godkända betyg när det kommer till tekniken, men när det kommer till kvaliteten på innehållet sticker HBO ut, enligt SKI:s undersökning.
HBO slår Netflix och C More
HBO:s index landar på 68,3, jämfört med snittet på 67,1. Netflix får 67,7 medan C More – där kunderna är nöjda med det stora utbudet av sport – får 66,7.

– Ofta har kunder som tittar på sport mycket höga krav på att tjänsten fungerar tekniskt, säger Susanne Aarup, projektledare på SKI, i en kommentar.
Hon fortsätter:
– Om uppkopplingen inte fungerar mitt under en spännande match blir kunderna väldigt missnöjda. När vi tittar på film har vi generellt större överseende med mindre tekniska problem.
LÄS MER: Netflix och Amazon pekas ut: ”Miljöbovar”
Mer nöjda kunder i Norge
Samtidigt visar undersökningen att svenskarna är betydligt kräsnare än de norska tittarna.
– Vi har genomfört motsvarande studie i Norge och där ligger resultaten betydligt högre än i Sverige, säger Johan Parmler, vd SKI.
I grannlandet får Viaplay bäst betyg, 75,8. Netflix får sämst, 70,5 – vilket fortfarande är bättre än Sveriges toppbetyg på HBO.