HBO, Netflix, Cmore och Viaplay är de största strömningstjänsterna på den svenska marknaden.HBO, Netflix, Cmore och Viaplay är de största strömningstjänsterna på den svenska marknaden.
HBO, Netflix, Cmore och Viaplay är de största strömningstjänsterna på den svenska marknaden.
En av HBO:s mest populära serier är Game of thrones. Foto: AP / TT / NTB ScanpixEn av HBO:s mest populära serier är Game of thrones. Foto: AP / TT / NTB Scanpix
En av HBO:s mest populära serier är Game of thrones. Foto: AP / TT / NTB Scanpix
Netflix är tvåa i klassen. Foto: / AP / TT / NTB ScanpixNetflix är tvåa i klassen. Foto: / AP / TT / NTB Scanpix
Netflix är tvåa i klassen. Foto: / AP / TT / NTB Scanpix

Nya betyg – så bra är strömningstjänsterna

Publicerad

Här är strömningstjänsten med mest nöjda kunder: HBO.

Och det är innehållet som sticker ut, enligt Svenskt kvalitetsindex.

Samtidigt är svenskarna kräsna – alla tjänster får betydligt högre betyg i Norge i en ny undersökning.

För första gången undersöker Svenskt kvalitetsindex (SKI) hur nöjda kunderna är med de streamingtjänster som har växt lavinartat de senaste åren.

Den färska undersökningen visar att majoriteten av svenskarna tycker att bland annat HBO, Netflix och C More är fullgoda ersättare åt traditionell tv. När SKI frågar "Tycker du att stremaningtjänster är en fullgod ersättare till traditionell tv?" blir svenskarnas svar följande:

Så nöjda är svenskarna med streaming

60 år och äldre: 59 procent ja, 40 procent nej.

45–59 år: 42 procent ja, 55 procent nej.

30–44 år: 58 procent ja, 40 procent nej.

–29 år: 69 procent ja, 31 procent nej.

Det innebär att fler än hälften nöjer sig med streaming.

Indexsnittet för branschen ligger på 67,1 procent. Det visar att svenskarna är mer nöjda med sina streamingtjänster än med digital-tv – där snittet ligger på 63,8 procent.

 

LÄS MER: Klart i dag: Netflix inför offline-tjänst

 

Och vinnaren i klassen är HBO.

Alla aktörer får godkända betyg när det kommer till tekniken, men när det kommer till kvaliteten på innehållet sticker HBO ut, enligt SKI:s undersökning.

HBO slår Netflix och C More

HBO:s index landar på 68,3, jämfört med snittet på 67,1. Netflix får 67,7 medan C More – där kunderna är nöjda med det stora utbudet av sport – får 66,7.

 

Så här nöjda är svenskarna med sina streamingtjänster.Nöjdhet mäts på en skala mellan 0 och 100. Generellt sett har branscher och företag som erhåller betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.Foto: SKI

 

– Ofta har kunder som tittar på sport mycket höga krav på att tjänsten fungerar tekniskt, säger Susanne Aarup, projektledare på SKI, i en kommentar.

Hon fortsätter:

– Om uppkopplingen inte fungerar mitt under en spännande match blir kunderna väldigt missnöjda. När vi tittar på film har vi generellt större överseende med mindre tekniska problem.

 

LÄS MER: Netflix och Amazon pekas ut: ”Miljöbovar”

 

Mer nöjda kunder i Norge

Samtidigt visar undersökningen att svenskarna är betydligt kräsnare än de norska tittarna.

– Vi har genomfört motsvarande studie i Norge och där ligger resultaten betydligt högre än i Sverige, säger Johan Parmler, vd SKI.

I grannlandet får Viaplay bäst betyg, 75,8. Netflix får sämst, 70,5 – vilket fortfarande är bättre än Sveriges toppbetyg på HBO.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen