Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ny studie: ”Mönster av diskriminering” i Uber

Ubers förare visar upp ett beteendemönster som tyder på diskriminering. Foto: Eric Risberg / AP TT NYHETSBYRÅN
Uber och Lyft har tidigare marknadsförts som ett sätt att minska diskriminering. Foto: Marco Ugarte / AP TT NYHETSBYRÅN

Taxitjänsten Ubers förare har tidigare kritiserats för att inte ha betalat skatt som de ska.

Nu riktas ytterligare kritik mot förarna – som enligt ny forskning verkar diskriminera afroamerikanska passagerare i USA.

Förarna avbokar i högre grad resor som bokats av afroamerikaner och de får också vänta längre, skriver The Guardian.

För att genomföra studien så skickade forskarna på USA:s nationella finansforskningsbyrå ut forskningsassistenter på närmare 1 500 taxiresor i de amerikanska städerna Seattle och Boston. Resultaten visade på att det inom taxitjänsterna Uber och Lyft finns ”diskrimineringsmönster”, skriver bland annat The Guardian. Tjänsterna har tidigare marknadsfört sig själva som ett alternativ för att minska diskrimineringen, där taxiförare i en högre utsträckning åker förbi personer med ett afro-amerikanskt utseende, skriver tidningen.

Men den nya studien visar nu att liknande problem alltså även sker via de mer anonyma tjänsterna. Enligt forskarna ska de passagerare som bokat en resa under ett namn med afroamerikansk klang i Seattle ha fått en väntetid som var 35 procent längre än för andra passagerare. I Boston så avbokade förarna resor som bokats av afroamerikanska passagerare mer än dubbelt så ofta.

Uber: Diskriminering har ingen plats i samhället

”Har en taxiförares beslut, fattat i allmänhetens åsyn, att inte ta upp en afroamerikansk passagerare ändrats? Eller har det bara ersatts av en förares privata val på en mobilskärm, vilket har samma effekt?”, skrev rapportens författare enligt The Guardian.

Både Uber och Lyft har tagit del av resultaten.

”Diskriminering har ingen plats i samhället, och inte heller i Uber. Vi tror att Uber hjälper till att minska ojämlikheten för transport, men sådana här studier kan hjälpa oss att veta hur vi kan göra än mer”, skriver Ubers chef för verksamheten i Nordamerika, Rachel Holt, enligt The Guardian i ett pressmeddelande.

Liknande problem har tidigare uppmärksammats inom tjänsten Airbnb. Bolaget, som har en tjänst där man som privatperson kan hyra ut sin bostad, stämdes i våras efter att en man ansåg sig ha utsatts för diskriminering.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!