Ubers förare visar upp ett beteendemönster som tyder på diskriminering. Foto: Eric Risberg / AP TT NYHETSBYRÅNUbers förare visar upp ett beteendemönster som tyder på diskriminering. Foto: Eric Risberg / AP TT NYHETSBYRÅN
Ubers förare visar upp ett beteendemönster som tyder på diskriminering. Foto: Eric Risberg / AP TT NYHETSBYRÅN
Uber och Lyft har tidigare marknadsförts som ett sätt att minska diskriminering. Foto: Marco Ugarte / AP TT NYHETSBYRÅNUber och Lyft har tidigare marknadsförts som ett sätt att minska diskriminering. Foto: Marco Ugarte / AP TT NYHETSBYRÅN
Uber och Lyft har tidigare marknadsförts som ett sätt att minska diskriminering.  Foto: Marco Ugarte / AP TT NYHETSBYRÅN

Ny studie: ”Mönster av diskriminering” i Uber

Publicerad

Taxitjänsten Ubers förare har tidigare kritiserats för att inte ha betalat skatt som de ska.

Nu riktas ytterligare kritik mot förarna – som enligt ny forskning verkar diskriminera afroamerikanska passagerare i USA.

Förarna avbokar i högre grad resor som bokats av afroamerikaner och de får också vänta längre, skriver The Guardian.

För att genomföra studien så skickade forskarna på USA:s nationella finansforskningsbyrå ut forskningsassistenter på närmare 1 500 taxiresor i de amerikanska städerna Seattle och Boston. Resultaten visade på att det inom taxitjänsterna Uber och Lyft finns ”diskrimineringsmönster”, skriver bland annat The Guardian. Tjänsterna har tidigare marknadsfört sig själva som ett alternativ för att minska diskrimineringen, där taxiförare i en högre utsträckning åker förbi personer med ett afro-amerikanskt utseende, skriver tidningen.

Men den nya studien visar nu att liknande problem alltså även sker via de mer anonyma tjänsterna. Enligt forskarna ska de passagerare som bokat en resa under ett namn med afroamerikansk klang i Seattle ha fått en väntetid som var 35 procent längre än för andra passagerare. I Boston så avbokade förarna resor som bokats av afroamerikanska passagerare mer än dubbelt så ofta.

Uber: Diskriminering har ingen plats i samhället

”Har en taxiförares beslut, fattat i allmänhetens åsyn, att inte ta upp en afroamerikansk passagerare ändrats? Eller har det bara ersatts av en förares privata val på en mobilskärm, vilket har samma effekt?”, skrev rapportens författare enligt The Guardian.

Både Uber och Lyft har tagit del av resultaten.

”Diskriminering har ingen plats i samhället, och inte heller i Uber. Vi tror att Uber hjälper till att minska ojämlikheten för transport, men sådana här studier kan hjälpa oss att veta hur vi kan göra än mer”, skriver Ubers chef för verksamheten i Nordamerika, Rachel Holt, enligt The Guardian i ett pressmeddelande.

Liknande problem har tidigare uppmärksammats inom tjänsten Airbnb. Bolaget, som har en tjänst där man som privatperson kan hyra ut sin bostad, stämdes i våras efter att en man ansåg sig ha utsatts för diskriminering.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen