Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ny rapport: Det är största problemet i klädindustrin

I vanligt sköljmedel finns ofta kemikalier som varken är bra för din hud, dina kläder eller miljön. Att göra eget, väldoftande sköljmedel är enkelt.
Det är när kläder produceras som den största klimatpåverkan sker, visar en ny rapport. Foto: NTB scanpix
Foto: NTB scanpix

Den största klimatboven inom klädindustrin är produktionsdelen. Det visar en ny rapport från forskningsprogrammet Mistra Future Fashion.

Men än så länge sker inte tillräckligt mycket bland tillverkarna för att komma åt problemen.

– Vi behöver agera, säger Malin Viola Wennberg, kommunikationschef på Mistra Future Fashion.

Enligt FN:s handelsorgan Unctad släpper klädindustrin ut mer än vad flyg- och sjötrafiken gör tillsammans.

Och en ny rapport från det tvärvetenskapliga forskningsprogrammet Mistra Future Fashion, som finansieras av stiftelsen Mistra, visar att den huvudsakliga klimatpåverkan som klädindustrin står för kommer från produktionen: vid exempelvis bomullsodlingar eller textilfabriker.

80 procent av den sammanlagda påverkan sker alltså innan kläderna ens når affären.

”Finns inget hållbart material”

Något som kan överraska dem som tror att det viktigaste för industrin är att tillverka kläder i ett visst klimatvänligt material.

– Det finns inget absolut hållbart material, varken exempelvis bomull eller polyester. Det beror helt enkelt på produktionsmetoden, säger Malin Viola Wennberg, kommunikationschef på Mistra Future Fashion.

Swedish Stockings påstår på sin sajt att man tillverkar världens enda hållbart producerade strumpbyxor. Andreea Toca, hållbarhetschef på företaget, berättar att man jobbar hårt för att få ner sin klimatpåverkan. Bland annat genom ett återvinningsprogram för plaggen samt att produktionen enbart använder energi från förnyelsebara energikällor.

Men man ser utrymme för förbättring inom branschen.

– Det är inte tillräckligt bra än. Det är inte den mest ideala situationen, men vi gör så gott vi kan.

Klädindustrin har tagit till sig av forskningen

Malin Viola Wennberg upplever att åtminstone den svenska klädindustrin har tagit till sig av vad deras rapport och annan forskning visar.

Men att det krävs mer.

– Vi behöver agera. Bollen är i rullning, men vi saknar ytterligare aktion, säger hon.

Hon efterlyser bland annat mer transparens i tillverkarens produktionsmetoder. Att företagen skriver hur man har gjort kläderna på lapparna som sitter på plaggen.

Men att klädindustrin ska bli mer klimatsmart ska inte ske genom att kunderna skäms till att göra ”rätt” val, säger Andreea Toco.

– Vi måste ge dem en funktionell och snygg produkt av hög kvalitet och se till att hållbarheten kommer som ett tillägg, säger hon.

Svenskarna slänger 8 kilo kläder per år

Och trots att medelsvensken enligt SVT:s siffror köper 13 kilo kläder per år – varav 8 kilo slängs – är det inte nödvändigtvis så att konsumenterna behöver ta mest ansvar, säger Malin Viola Wennberg.

Men hon tycker att om man ”måste uppdatera sin garderob” ska man ta cykeln till en second hand-affär.

– Det är det bästa valet i dag. Men framtiden kommer också att bygga upp nya affärsmodeller, säger hon.

– Vi måste förändra oss. Vi har inte råd att gå samma väg som vi har gjort, säger Andreea Toco.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!