Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

LA Times säljs efter bråk med journalisterna

Ägaren av Los Angeles Times väntas snart sälja tidningen. Detta efter en lång konflikt mellan ledningen och journalisterna.Foto: DAMIAN DOVARGANES / AP
Flera personer på höga positioner i ledningen har avgått den senaste tiden.Foto: Google Maps

Ägaren av Los Angeles Times väntas sälja tidningen, skriver Washington Post

Detta efter att ledningen haft en långtgående konflikt med journalisterna på tidningen, en konflikt som eskalerat under de senaste månaderna i en rad skandaler. 

Köparen som ryktas ta över köpte nyligen en annan tidning för 675 miljoner kronor.

Konflikten har pågått ända sedan det nuvarande moderbolaget Tronc:s föregångare Tribune köpte tidningen år 2000. När journalistiken flyttades mer och mer till det digitala rummet, gjordes större och större nedskärningar på tidningen, som räknas vara en av de stora institutionerna inom amerikansk journalistik. 

Tribune var nära att ansöka om konkurs 2008, men lyckades komma på fötterna igen några år senare. Men de stora nedskärningar har satt stora spår på tidningen, som gått ner i från 1300 anställda på redaktionen under sena 1990-talet, till 400 i dag. 

Journalister protesterade mot ledningen

Ledningens beslut under de senaste åren har länge kritiserats av journalisterna på tidningen. Förra månaden eskalerade konflikten när journalisterna startade en facklig verksamhet för att kunna sätta ytterligare press på ledningen. 

De valde då att gå till direkt attack mot ledningens förslag att låta frilansare skriva nyhetsartiklar. Enligt facket är förslaget utformat för att underminera de anställda reportrarna. 

Flera skandaler inom ledningen

Flera personer på höga positioner i ledningen har avgått inom loppet av en kort tid. 

I augusti avskedade ledningen fyra redaktörer på Chicago Sun-Times, som bolaget också äger, inklusive chefredaktör Davan Maharaj. 

Hans efterträdare Lewis D'Vorkin klarade sig tre månader på jobbet, där han hade en öppen konflikt med journalisterna. 

Samtidigt fick ansvarige utgivaren Ross Levinsohn gå, då det avslöjades att han utsatt anställda för sexuella trakasserier på bolag som han tidigare jobbat för. 

Köparen är miljardär 

Den som nu ska köpa tidningen från ägaren ryktas vara den Los Angeles-bördige läkaren och miljardären Patrick Soon-Shiong. Soon-Shiong är en av det nuvarande moderbolaget Tronc:s största aktieägare. 

Summan som tidningen kan säljas för är okänd, men bara för några år sedan köpte Soon-Shiong och Tronc tidningen San Diego Paper för motsvarande 675 miljoner kronor.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!