Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nu införs flygskatten – bolag varnar för färre avgångar

Foto: SHUTTERSTOCK
Foto: / TT NYHETSBYRÅN

Efter hetsiga politiska bråk och skarp kritik från flygbolagen börjar nu flygskatten att gälla. 

För resenärerna är det ännu oklart vad konsekvenserna egentligen blir – norska flygjätten Norwegian flaggar till exempel för indragna flyglinjer och färre avgångar. 

Blir det maktskifte efter höstens val kan flygskatten slopas, trots att stödet för skatten ökar bland allmänheten. 

Politikerna har bråkat om den, och flygbranschen har både skällt och klagat. 

Trots det införs nu flygskatten i Sverige. 

Skatten syftar i grunden till att minska flygets utsläpp genom att få oss att flyga mindre. Än så länge har varken SAS eller Norwegian sett någon minskad efterfrågan på flygresor. 

Hur biljettpriserna kommer att påverkas är oklart. Sedan årsskiftet har SAS bakat in flygskatten för resor efter 1 april i biljettpriset, men den saken kan ändras.  

– Det är en starkt konkurrensutsatt marknad, så hur biljettpriserna förändras framöver återstår att se, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS. 

Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS, säger att flygbolaget är ogillar flygskatten av flera skäl, bland annat för att den inte är bra ur miljösynpunkt. Foto: Pressbild / SAS

 

LÄS ÄVEN: Svenskarna positiva till att införa flygskatt 

 

Norwegian kan ställa in flygningar 

Norwegian tror att man framöver kommer att behöva sänka biljettpriserna för att stå sig i konkurrensen. 

– För att vi ska kunna fortsätta sälja biljetter till låga priser kommer vi behöva sänka priset på ett antal flyglinjer. Det blir en kostnad för flygbolagen. Resenärerna har vant sig vid att flyga billigt och kommer förvänta sig att fortsätta kunna göra det, säger kommunikationschefen Charlotte Holmbergh Jacobsson. 

Norwegian kan dra ner på antalet flygningar på grund av flygskatten, säger kommunikationschefen Charlotte Holmbergh Jacobsson. Foto: Pressbild / Norwegian

Den norska flygjätten varnar även för indragna flyglinjer och färre avgångar. 

– Som exempel kanske Stockholm - Los Angeles får en avgång mindre än i dag. Likadant kan det bli på inrikeslinjerna. En linje har vi redan lagt ner: Karlstad - Alicante. Det är en direkt följd av flygskatten och det kan bli fler, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

 

LÄS ÄVEN: Norwegians vd: ”Införs flygskatten kan ni glömma det här” 

 

”Inte effektiv ur miljösynpunkt”

SAS och Norwegian menar att satsningar som leder till mer biobränsle i tanken är mycket bättre för miljön än en flygskatt. Enligt flygjättarna är skattens miljöeffekt i princip försumbar.  

– Vi har varit väldigt tydliga med att vi inte tycker att flygskatten är en effektiv skatt ur miljösynpunkt. Som de allra flesta remissinstanser var överens om är miljöeffekterna väldigt begränsade. Den svenska flygskatten snedvrider konkurrensen, samtidigt som vi ser att den kan få stora negativa samhällseffekter, säger Karin Nyman, och syftar bland annat på att flygskatten kommer slå hårt mot näringslivet. 

Regeringen har en annan uppfattning hävdar i sina beräkningar att flygskatten kan leda till en utsläppsminskning som motsvarar de årliga utsläppen från 100 000 bensinbilar.  

Skatten kan försvinna efter valet 

Vid ett regeringsskifte efter valet i höst är det mycket möjligt att flygskatten rivs upp. 

Centerpartiet, ”Alliansens gröna röst”, vill ersätta den med ett obligatoriskt krav på mer biobränsle i tanken. C vill satsa 750 miljoner kronor på få i gång biobränsleproduktion här i Sverige.   

– Flygskatten bara gör flyget dyrare – inte grönare. Och vi behöver ställa om flyget, säger Rickard Nordin, energi- och klimatpolitisk talesperson.   

Centerpartiet vill ersätta flygskatten med krav på biobränsle, säger partiets energi- och klimatpolitiska talesperson Rickard Nordin. Foto: / Anna Simonsson

 

LÄS ÄVEN: Centerns svar efter heta flygdebatten: ”Grönare flyg” 

 

Stödet för flygskatten ökar

Men om politikerna lyssnar på väljarna kanske flygskatten ändå är här för att stanna. 

Enligt en mätning från DN/Ipsos som presenterades för en vecka sedan ökar nämligen stödet för flygskatten. 

Nu är 53 procent för en klimatskatt på flygresor, medan 35 procent är emot. För ett knappt år sedan var enbart 44 procent för en sådan skatt. 

Expressen har sökt miljöminister Karolina Skog, MP, för en kommentar, tyvärr utan framgång. 

Enkät: Vad tycker du om flygskatten?

Foto: JOHANNA SVENSSON

Lena Appelquist, skosäljare, 51, Jönköping:

– Jag tycker faktiskt att det är bra. Alla måste bidra till att miljön förbättras. Det här kanske påverkar lite grann i alla fall att folk inte flyger lika ofta. 

– Jag går mycket själv, och cyklar. För miljöns skull. När det gäller långresor tycker jag att man kan njuta hemma i Sverige också. Jag har inte förstått mig på det där med att man behöver resa så långt bort för att njuta av solen.

Greger Olsson, långtidssjukskriven, 53, Huskvarna:

– Jag tycker att det är bra med flygskatt. Många flygresor är inte nödvändiga och det är viktigt för miljön att vi minskar antalet flygresor. Men jag tror tyvärr inte att de kommer minska så mycket på grund av det här. 

– Jag flyger inte själv, jag har svårt med att sitta långa stunder. Många gånger är bilen ändå ett mer praktiskt alternativ än flyget, eftersom i alla fall jag behöver åka en bit för att ta mig till en flygplats. 

Foto: JOHANNA SVENSSON

May Ader, student, 25 år, Mullsjö:

- Jag tycker inte att det är bra med flygskatt eftersom det redan är jättedyrt att resa i Sverige. Inte bara med flygplan. Om jag ska flyger hem till Estland är det dyra flygpriser dit, trots att det bara är en timmas flygning från Stockholm. Och så kostar resan till Stockholm, det bara går direktflyg till Estland där ifrån. Varför måste jag betala mer i skatt också? Jag kan ta båten i stället, det är billigare än flyget, men båten över tar 17 timmar.

Thomas Davidsson, arbetar inom sjukvården, 65, Jönköping:

– Jag tycker det är bra att det blir dyrare. Flyget är en av de saker i samhället som står för mest utsläpp, tillsammans med transporter på vägarna. Hur ska man annars minska flygandet om det inte blir dyrare? De som flyger tänker inte miljömässigt, tror jag.

– Jag har inte flugit på 30 år. Från början var det av ekonomiska skäl, sen har jag upptäckt att jag tåg och båt är mycket roligare än flygplan. Jag reser helst i Europa. Mest blir det resor till Belgien, Tyskland och Holland. 

Foto: JOHANNA SVENSSON

Tove Mattsson, barnsjuksköterska, 27, Jönköping:

– Det är bra med flygskatt. Det kanske får folk att tänka efter mer hur de reser. Särskilt de som flyger mycket i jobbet. Vanliga Svensson som bara flyger någon gång vart annat år borde inte betala mer för att flyga. 

– Flygskatten kommer inte påverka mig så mycket eftersom jag flyger så sällan. Kanske bara max en gång per år när jag ska utomlands på semester.

 

Flygskatt

Skatten är avståndsbaserad och har tre olika nivåer. 

För inrikesresor och resor inom Europa blir skatten 60 kronor. 

Resor till länder utanför EU, som dock inte är längre än 600 mil, blir skatten 250 kronor. 

För resor längre än 600 mil blir skatten 400 kronor. 

Skatten gäller inte för barn under två år. 

Skatten tas ut vid flygstart från svenska flygplatser. 

Det är flygbolagen som ska betala skatten. 

 

Källa: Regeringen 

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!