Dag Klackenberg är ordförande i Svenska Bokhandlarföreningen. Foto: Cornelia NordströmDag Klackenberg är ordförande i Svenska Bokhandlarföreningen. Foto: Cornelia Nordström
Dag Klackenberg är ordförande i Svenska Bokhandlarföreningen. Foto: Cornelia Nordström
Det är framförallt klassiska brädspel som Monopol och Tjuv och Polis som går åt i affärerna. Foto: Daniel SidenbladhDet är framförallt klassiska brädspel som Monopol och Tjuv och Polis som går åt i affärerna. Foto: Daniel Sidenbladh
Det är framförallt klassiska brädspel som Monopol och Tjuv och Polis som går åt i affärerna. Foto: Daniel Sidenbladh

Nu är det högtryck i brädspelsfabriken

Publicerad

I juletider är det många som passar på att utmana nära och kära i brädspel.

Trots att brädspel är en gammal julfavorit har Svenska Bokhandlareföreningen i år märkt en ökad efterfrågan på klassiska spel.

– Det är vanliga familjespel som Monopol, Tjuv och polis och Alfapet, säger vd Dag Klackenberg.

När klapparna är öppnade - eller kanske i väntan på tomten - passar många på att sätta sig ner och utmana nära och kära i klassiska brädspel. Även om brädspelen är en gammal julfavorit har Svenska Bokhandlareföreningen sett en ökad efterfrågan på brädspel i årets julhandel.

Försäljningen är inte statistiskt säkerställd, men enligt vd Dag Klackenberg är det spel medlemmarna pratar om när han frågar hur det går i julhandeln.

– Vi märker att efterfrågan på det vi kan kalla för gamla hederliga spel har ökat i år. Det har flera bokhandlarkolleger inrapporterat. Det är vanliga familjespel som Monopol, Tjuv och polis och Alfapet, säger Dag Klackenberg.

Utvecklade eget spel

Många av de klassiska spelen hänger med år efter år, men en av dem som utvecklat ett nytt spel för året är spelutvecklaren Christer Hägglund.

Intresset för att utveckla spel har funnits hos honom sedan han var tonårig och tidigare har han jobbat mot amerikanska spelskapare. Men nu har han utvecklat sitt första brädspel som är anpassat för barn från fem år och uppåt. Spelet heter Space Yoghurt och beskrivs som "fia med knuff i rymden".

– Min familj tyckte att jag ska göra ett spel som inte tar fyra timmar att spela och inte har en regelbok är tjock som The Shining. Så då började jag på det här för ungefär två år sen, säger Christer Hägglund.

För att ett spel ska bli populärt tror Christer Hägglund att det är viktigt med en stark profil som exempelvis tydliga karaktärer. Samtidigt tror han det är väldigt viktigt att hitta sin publik - och att testa spelet många gånger om innan det släpps.

– Jag tror att det faller tillbaka till det, att man har speltestat och hittat sin målgrupp. Det är de som ska spela och tycka att det är roligt.

Tidigare har Expressen gjort ett test på årets nya sällskapsspel. Hela testet kan du läsa här.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen