Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nu är det högtryck i brädspelsfabriken

Dag Klackenberg är ordförande i Svenska Bokhandlarföreningen. Foto: Cornelia Nordström
Det är framförallt klassiska brädspel som Monopol och Tjuv och Polis som går åt i affärerna. Foto: Daniel Sidenbladh

I juletider är det många som passar på att utmana nära och kära i brädspel.

Trots att brädspel är en gammal julfavorit har Svenska Bokhandlareföreningen i år märkt en ökad efterfrågan på klassiska spel.

– Det är vanliga familjespel som Monopol, Tjuv och polis och Alfapet, säger vd Dag Klackenberg.

När klapparna är öppnade - eller kanske i väntan på tomten - passar många på att sätta sig ner och utmana nära och kära i klassiska brädspel. Även om brädspelen är en gammal julfavorit har Svenska Bokhandlareföreningen sett en ökad efterfrågan på brädspel i årets julhandel.

Försäljningen är inte statistiskt säkerställd, men enligt vd Dag Klackenberg är det spel medlemmarna pratar om när han frågar hur det går i julhandeln.

– Vi märker att efterfrågan på det vi kan kalla för gamla hederliga spel har ökat i år. Det har flera bokhandlarkolleger inrapporterat. Det är vanliga familjespel som Monopol, Tjuv och polis och Alfapet, säger Dag Klackenberg.

Utvecklade eget spel

Många av de klassiska spelen hänger med år efter år, men en av dem som utvecklat ett nytt spel för året är spelutvecklaren Christer Hägglund.

Intresset för att utveckla spel har funnits hos honom sedan han var tonårig och tidigare har han jobbat mot amerikanska spelskapare. Men nu har han utvecklat sitt första brädspel som är anpassat för barn från fem år och uppåt. Spelet heter Space Yoghurt och beskrivs som "fia med knuff i rymden".

– Min familj tyckte att jag ska göra ett spel som inte tar fyra timmar att spela och inte har en regelbok är tjock som The Shining. Så då började jag på det här för ungefär två år sen, säger Christer Hägglund.

För att ett spel ska bli populärt tror Christer Hägglund att det är viktigt med en stark profil som exempelvis tydliga karaktärer. Samtidigt tror han det är väldigt viktigt att hitta sin publik - och att testa spelet många gånger om innan det släpps.

– Jag tror att det faller tillbaka till det, att man har speltestat och hittat sin målgrupp. Det är de som ska spela och tycka att det är roligt.

Tidigare har Expressen gjort ett test på årets nya sällskapsspel. Hela testet kan du läsa här.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!