Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nordea: Så lätt kan H&M höja fabriksarbetarlönerna

Nordeas hållbarhetschef Sasja Beslik. Foto: MIKAEL SJÖBERG
Sasja Beslik arbetar på Nordea. Foto: ALEX LJUNGDAHL / ALEX LJUNGDAHL EXPRESSEN

Betala fem kronor mer för en skjorta från H&M.

Då skulle arbetarna i klädföretagets fabriker få en lön de kan leva på i stället för dagens månadslön på 750 kronor.

Det hävdar Nordeas hållbarhetschef, Sasja Beslik, i ett inlägg på Twitter.

Men H&M håller inte med.

Enligt TT utgörs exporten av textil 80 procent av Bangladeshs export.

Förhållandena som många av fabriksarbetarna jobbar under är usla. En sak som uppmärksammas regelbundet.

Och nu kommer Nordea med ett nytt inlägg i debatten genom Sasja Beslik, chef för Hållbara finanser på storbanken.

I veckan som gick twittrade Beslik och menade att endast några kronors höjning av priset på kläderna från H&M skulle ge förbättrade villkor för fabriksarbetarna. Detta var Veckans Affärer först att skriva om.

H&M håller inte med om kritiken. Foto: / TT NYHETSBYRÅN

”Har endast 750 kronor i månaden”

Beslik konstaterar i sitt inlägg på Twitter att en lön för att klara av livet i Bangladesh ligger på lite mer än motsvarande 2 000 kronor i månaden. Men de som tillverkar kläder åt H&M tjänar bara runt 750 kronor.

Beslik menar vidare att H&M:s underleverantörer i Bangladesh sysselsätter 272 580 anställda. Om priset på en skjorta höjs med 2,88 kronor skulle lönerna till fabriksarbetarna kunna dubblas. Ökas lönen med ytterligare 2,18 kronor hade H&M kunnat betala ut levnadslöner till fabriksarbetarna.

 

LÄS MER: Han är doldisen som kan ta makten inom H&M 

 

Omräknat i priset per skjorta skulle det innebära en ökning till 179 kronor, eftersom snittpriset i nuläget är 174, enligt Beslik. Då skulle också arbetarna kunna få löner de kan leva på, hävdar Nordeas hållbarhetschef.

H&M har en annan uppfattning

Expressen har sökt H&M för en kommentar, men till GP mejlar klädföretagets presskontakt för Sverige, Petra Buchinger:

”Det stämmer inte att ökade priser i butik leder till höjda löner hos leverantörer. Sömmerskan får exakt samma lön oavsett om hon eller han syr för ett varumärke som sätter högre eller lägre priser i butik och oavsett om tröjan kostar 199 kronor eller 1 999 kronor.”

Buchinger menar vidare att ”H&M bland annat arbetar för att ha en bra dialog med den enskilda fabriken och arbetsmarknaden i de länder där deras produkter tillverkas. De ser också till att de anställda företräds av demokratiskt valda representanter som kan förhandla kollektivt”.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!