Nordeas presschef Afroditi Kellberg.Nordeas presschef Afroditi Kellberg.
Nordeas presschef Afroditi Kellberg.
Nordea vägar berätta vad som låg bakom tisdagen krasch. Foto: TT NYHETSBYRÅNNordea vägar berätta vad som låg bakom tisdagen krasch. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Nordea vägar berätta vad som låg bakom tisdagen krasch. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Nordea efter haveriet: ”Vi är otroligt ledsna”

Publicerad

Nordea vill fortfarande inte svara på vad som orsakade problem för samtliga bankens kunder under it-haveriet på tisdagen. 

– Vi är otroligt ledsna, säger presschefen Afroditi Kellberg.

Men banken har hittills inte kommunicerat någon samlad ursäkt till de miljoner drabbade kunderna. 

Miljontals Nordea-kunder drabbades när internetbanken låg nere under hela tisdagen. Banken vill fortfarande inte berätta vad som orsakade problemen. Det enda man gör är att dementera att det skulle handla om en cyberattack. 

– Vi har nu påbörjat en grundlig genomgång och vi vill vara noggranna i den processen. Vi vill inte dra några förhastade slutsatser, säger Afroditi Kellberg, presskontakt på Nordea. 

 

LÄS MER: Haveriet – Nordea nere hela tisdagen 

Har ni någon tes ni arbetar efter?

– Det är för tidigt att säga. Vi följer den vanliga gången när något sådant här inträffar, att vi löser problemet först och sedan gör en genomgång av vad som orsakade det. Och det gör vi i det här fallet också. 

It-haveriet pågick under hela tisdagen. Först klockan 23.00 kunde bankerna logga in och göra överföringar och betalningar. Så långa avbrott hör inte till vanligheterna.

– Vi är otroligt ledsna för de besvär detta orsakat kunderna. Men i ett digitaliserat samhälle uppstår tyvärr tekniska problem. Våra system är robusta i grunden. 

 

LÄS MER: Då kan du få ersättning från Nordea

Ni är otroligt ledsna, men inte någonstans på er hemsida i dag ber ni om ursäkt till kunderna?

– Vi ser över vår kommunikation i alla kanaler och det kommer att komma uppdateringar under dagen. 

 

FRIDA BRATT: Haveriet är ett hånskatt i ansiktet på kunderna 

Kan drabbade kunder, som exempelvis inte kunde betala en räkning eller genomföra en aktieaffär under gårdagen, kräva ersättning från er?

– Har man anspråk på ersättning så hör man av sig till vår kundtjänst, sedan hanterar vi det från fall till fall. 

Vilka åtgärder vidtar ni för att det inte händer igen?

– Vi jobbar konstant med säkerhetsförebyggande åtgärder. 

Expressen har bett om att få ställa frågor till koncernchef Casper von Koskull, som har avböjt. 

NYHETSBREV: Missa inte viktiga tips för din privatekonomi! Anmäl dig till Dina Pengars nyhetsbrev helt kostnadsfritt.  

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen