Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nordea efter haveriet: ”Vi är otroligt ledsna”

Nordeas presschef Afroditi Kellberg.
Nordea vägar berätta vad som låg bakom tisdagen krasch. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Nordea vill fortfarande inte svara på vad som orsakade problem för samtliga bankens kunder under it-haveriet på tisdagen. 

– Vi är otroligt ledsna, säger presschefen Afroditi Kellberg.

Men banken har hittills inte kommunicerat någon samlad ursäkt till de miljoner drabbade kunderna. 

Miljontals Nordea-kunder drabbades när internetbanken låg nere under hela tisdagen. Banken vill fortfarande inte berätta vad som orsakade problemen. Det enda man gör är att dementera att det skulle handla om en cyberattack. 

– Vi har nu påbörjat en grundlig genomgång och vi vill vara noggranna i den processen. Vi vill inte dra några förhastade slutsatser, säger Afroditi Kellberg, presskontakt på Nordea. 

 

LÄS MER: Haveriet – Nordea nere hela tisdagen 

Har ni någon tes ni arbetar efter?

– Det är för tidigt att säga. Vi följer den vanliga gången när något sådant här inträffar, att vi löser problemet först och sedan gör en genomgång av vad som orsakade det. Och det gör vi i det här fallet också. 

It-haveriet pågick under hela tisdagen. Först klockan 23.00 kunde bankerna logga in och göra överföringar och betalningar. Så långa avbrott hör inte till vanligheterna.

– Vi är otroligt ledsna för de besvär detta orsakat kunderna. Men i ett digitaliserat samhälle uppstår tyvärr tekniska problem. Våra system är robusta i grunden. 

 

LÄS MER: Då kan du få ersättning från Nordea

Ni är otroligt ledsna, men inte någonstans på er hemsida i dag ber ni om ursäkt till kunderna?

– Vi ser över vår kommunikation i alla kanaler och det kommer att komma uppdateringar under dagen. 

 

FRIDA BRATT: Haveriet är ett hånskatt i ansiktet på kunderna 

Kan drabbade kunder, som exempelvis inte kunde betala en räkning eller genomföra en aktieaffär under gårdagen, kräva ersättning från er?

– Har man anspråk på ersättning så hör man av sig till vår kundtjänst, sedan hanterar vi det från fall till fall. 

Vilka åtgärder vidtar ni för att det inte händer igen?

– Vi jobbar konstant med säkerhetsförebyggande åtgärder. 

Expressen har bett om att få ställa frågor till koncernchef Casper von Koskull, som har avböjt. 

NYHETSBREV: Missa inte viktiga tips för din privatekonomi! Anmäl dig till Dina Pengars nyhetsbrev helt kostnadsfritt.  

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!