Det krisande flygbolaget Nextjet saknar tillstånd att flyga efter den 17 november – men fortsätter ändå att sälja biljetter efter detta datum.
Det har fått konsumentombudsmannen (KO) att gå till domstol.
– Vi har gått till domstol för att bringa fram ett beslut som tvingar Nextjet att informera på rätt sätt. Vi anser att det är viktigt för konsumenterna, säger processrådet Kristofer Johannesson.
LÄS MER: KO vill dra krisande Nextjet till domstol
Nextjet väntar på nytt tillstånd
Nextjet har blivit av med sin operativa licens på grund av risig ekonomi. Men bolaget har ansökt om ett nytt tillstånd hos Transportstyrelsen, och väntar ett besked "i närtid".
Nextjet känner sig nu överkörda av KO.
Enligt flygbolaget har man lyssnat på Konsumentverkets skrivelse med krav på tydligare information. Men KO har ändå valt att gå vidare och har lämnat in en stämningsansökan till patent- och marknadsdomstolen.
"Utan att ge Nextjet vidare information eller ytterligare chans att yttra sig", enligt flygbolagets beska svar.
LÄS MER: SAS tar över flyglinje från problembolaget
"Detta gör att saken troligtvis kommer att avgöras rättsligt även om Nextjet hellre sett att ärendet retts ut i en dialog mellan Nextjet och Konsumentverket", skriver Nextjet på sin hemsida.
KO: "Det räcker inte"
Men på Konsumentverket och KO är de inte nöjda.
– Nextjet har infört ett informationsmeddelande i sin bokningsprocess på hemsidan om att flygningar eventuellt kan komma att utföras av en annan operatör efter 17 november. Det räcker inte. Riskerna för konsumenterna kvarstår så länge bolaget inte har licens, säger Kristofer Johannesson.
På Patent- och marknadsdomstolen väntar de nu på att ansökningsavgiften för stämningen ska komma in.