Netflix slår prognoserna – tack vare ”Squid Game”

”Dyster verklighet av det sydkoreanska samhället”.
Koreanska serien ”Squid Game” är strömningsjätten Netflix största succé någonsin – vilket nu ger avtryck i form av en svällande prenumerantskara och ökat kassaklirr.
Foto: YOUNGKYU PARK / AP TT NYHETSBYRÅN
Totalt fick Netflix 4,4 miljoner nya prenumeranter under tredje kvartalet – att jämföra med analytikernas prognos på 3,8 miljoner.
Foto: PATRICK SEMANSKY / AP TT NYHETSBYRÅN

Koreanska serien ”Squid Game” är strömningsjätten Netflix största succé någonsin – vilket nu ger avtryck i form av en svällande prenumerantskara och ökat kassaklirr. 

Totalt fick Netflix 4,4 miljoner nya prenumeranter under tredje kvartalet – att jämföra med analytikernas prognos på 3,8 miljoner, rapporterar TT. 

Intäkterna ökade med 17 procent till motsvarande drygt 64 miljarder kronor. 

För Netflix har de senaste åren inneburit både toppar och dalar. När pandemirestriktioner under förra året resulterade i att människor var mer eller mindre hänvisade till sina hem ökade antalet prenumeranter – men första halvåret 2021 stannade ökningen av. 

Detta på grund av att tjänsten inte kunde erbjuda ett större utbud av nya serier och filmer eftersom pandemirestriktionerna gjorde det svårt att filma, enligt Netflix. 

När bolaget redovisar siffrorna för tredje kvartalet visar det sig att vinden har vänt igen – detta efter premiären av monstersuccén ”Squid Game” den 17 september, rapporterar TT. 

Netflix aktie stiger i efterhandeln efter rapporten

Under kvartalet slog Netflix prognosen för nya prenumeranter med 600 000 och ökade intäkterna med 17 procent till motsvarande 64,6 miljarder kronor. 

Netflix aktie har redan stigit med 22 procent under året och efter att kvartalsrapporten släptes steg den ytterligare på New York-börsens efterhandel, rapporterar TT. 

Hajpen efter Squid Game:

Är Netflix största lanseringssuccé någonsin.

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!