Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Netflix gör storvinst – slår prognoserna

Netflix köper rättigheterna till tv-serien ”Seinfeld”.
Netflix gör vinst över förväntningarna.Foto: ELISE AMENDOLA / AP TT NYHETSBYRÅN

Netflix uppvisar en rejäl vinst när streamingjätten presenterar resultaten från det sista kvartalet förra året. 

Samtidigt uppnår man inte förväntningarna när det gäller nya prenumeranter på hemmaplan, under samma period som Disney och Apple slagit sig in på samma marknad.

Analytikernas förväntningar på streamingjätten Netflix var höga inför fjolårets sista kvartalsrapport skulle offentliggöras – men bolaget levererar. 

Intäkterna låg på dryga 5,47 miljarder dollar, vilket låg något över den förväntade summan på 5,45 miljarder. För analytikerna, som hade uppskattat intäkterna skulle ha ökat 30 procent från föregående år, landade man nära: 31 procent. 

Däremot krossade Netflix vinstförväntningarna. Där hade analytikerna förväntat 52 cent per aktie, men bolaget levererade en vinst på 1,30 dollar per aktie. En enorm ökning från 2018 års vinst på 30 cent per aktie. 

Fick nya konkurrenter i USA

Vad många också väntade på att få svar på var antalet nya prenumeranter för streamingjätten, som nu får konkurrenter från allt fler håll. Under november lanserades både Disney+ och Apple TV+ i USA, vilket man väntade skulle synas på sammanräkningarna på antalet nya prenumeranter, skriver Business Insider.

Under kvartalet hade Netflix stora egna satsningar för att parera de nya konkurrenter med i dag Oscars-nominerade filmer som ”The Marriage Story” och ”The Irishman” som båda släpptes direkt och exklusivt på portalen. Även den egna jättesatsningen på serien ”The Witcher” släpptes under sista kvartalet.  

I november lanserade Disney sin streamingtjänst Disney+ i USA.Foto: RICHARD DREW / AP TT NYHETSBYRÅN

Och ansträngningarna gav resultat – i alla fall när det gäller hela den globala marknaden. Bolaget fick totalt 8,76 miljoner nya betalande prenumeranter under perioden, vilket var ungefär en miljon över förväntningarna. 

Men däremot var minerna inte lika glada när det kom till siffrorna nationellt i USA. Där fick Netflix endast 420 000 nya prenumeranter, vilket var lägre än guidningen på 600 000 stycken. 

Efter att rapportern släpptes föll Netflix först 2 procent i efterhandeln, men vände snart upp över nollstrecket igen.  

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!