Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nu slocknar Kanal 5 för 1,5 miljoner kunder

När onsdagen blir torsdag går tv-avtalet ut mellan Telia och medieföretaget Discovery Networks Sweden. Foto: / TT NYHETSBYRÅN
Omkring 1,5 miljoner tv-tittare som har Telia-abonnemang blir utan kanaler som Kanal 5, Kanal 9 och Eurosport, med flera.
– Vi lägger just nu all vår energi på att få till ett nytt avtal med Telia, säger Discoverys presschef Dan Panas till Dagens Media. Foto: Pressbild

Vid midnatt svartnade det i rutan för de Teliakunder som vill se på Discovery Networks kanaler. 

Trots intensiva, nattliga förhandlingar mellan parterna så kom de inte överens.

– Vi är fortfarande långt ifrån varandra. Det avtal vi tidigare haft gäller inte längre. Vi har inte längre deras tillåtelse, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär vid 01-tiden i natt.

– Det är en sorg att kunna konstatera att vi inte längre finns på Telias tv-plattformar. Det är ett band mellan oss och 1,5 miljoner människor har klippts, säger Discoverys presschef Dan Panas strax efteråt.

När onsdagen blev torsdag gick tv-avtalet ut mellan Telia och medieföretaget Discovery Networks Sweden. Det innebär att de omkring 1,5 miljoner tv-tittare som har Telia-abonnemang blev utan kanaler som Kanal 5, Kanal 9 och Eurosport, med flera. Förhandlingar har pågått under en längre tid mellan parterna, som inte lyckats komma överens.

Natten mellan onsdagen och torsdagen pågick förhandlingarna fortfarande intensivt. Vid 01-tiden var de över – och det slutade i oenighet.

– Nu börjar det svartna i rutan för våra kunder. Det avtal vi haft med Discovery gäller inte längre, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär vid 01-tiden i natt.

–  Vi har förhandlat under hela kvällen och har precis rundat av. Det har varit bra dialoger men vi är fortfarande för långt ifrån varandra finansiellt – de vill ha orimligt mycket betalt, säger Hasselberg.

Dan Panas, presschef på Discovery, beklagar utgången och det faktum att 1,5 miljoner tittare inte längre kan se deras utbud.

– För oss handlar det om att få en rättvis värdering av det programinnehåll som vi finansierar och producerar. Det är själva grundbulten i det. Vi var beredda att fortsätta förhandling under hela natten men Telia sa att de inte ville prata mer med oss. Det innebar att förhandlingsteamet ombads lämna rummet, säger han.

Ingen fotboll för kunderna

Frågan har varit särskilt känslig eftersom Discovery äger rättigheterna till fredagens VM-kvalmatch i fotboll mellan Sverige och Frankrike.

– Vi tycker inte att kunderna ska komma i kläm där och bad specifikt Discovery att göra undantag för matchen. Men det fanns inget intresse, säger Jonas Hasselberg.

För Discovery var det aldrig tal om en separat uppgörelse.

– Som det ser ut nu har vi inget avtal med Telia. Samtidigt finns vi hos alla andra operatörer som anser att vårt innehåll och våra program har ett värde som de är beredda att betala för. Att ge en gräddfil till Telia som inte vill ha ett avtal med oss, det vore orättvist mot andra, säger Dan Panas.

Regeringen informerad

Tidigare under dagen tog Discoverys företrädare initiativ till ett möte med kulturdepartementet för att informera om läget.

 

LÄS MER: Krävs på 5 miljarder – Telia vägrar betala 

 

– Vi uttryckte vår oro över den svenska produktionsindustrin, när en telekomjätte med stort statligt ägande står som grindvakt mellan produktionsbolag och tv-hus och de människor som vill titta på högkvalitativ underhållning och sport, sa Dan Panas till Dagens Media på eftermiddagen.

Trots de strandade förhandlingarna – och det faktum att det blir svart i rutan för 1,5 miljoner kunder – öppnar de båda för fortsatta diskussioner.

– Vi kommer göra allt som står i vår makt för att få till ett avtal. Från vår sida står dörren öppen, säger Dan Panas.

– Vi hoppas kunna lösa det, men vi är tydliga med vad vi förväntar oss, säger Jonas Hasselberg på Telia.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!