Frank Andersson och Pernilla Wahlgren syns i en av spelsajten Leo Vegas reklamfilmer Foto: Youtube/SkärmdumpFrank Andersson och Pernilla Wahlgren syns i en av spelsajten Leo Vegas reklamfilmer Foto: Youtube/Skärmdump
Frank Andersson och Pernilla Wahlgren syns i en av spelsajten Leo Vegas reklamfilmer Foto: Youtube/Skärmdump
Även Betsson annonserar på porr- och piratsajterÄven Betsson annonserar på porr- och piratsajter
Även Betsson annonserar på porr- och piratsajter

Nätspelsbolagen gör reklam på porrsajter

Publicerad

Flera svenska nätspelsbolag annonserar på porr- och piratsajter.

Det berättar Dagens industri.

Ett av bolagen som syns i sådana sammanhang är Leo Vegas.

Enligt Dagens industri annonserar ett antal svenska nätspelsbolag sajter på porrsajter och sajter för piratkopiering.

Det ska handla om sajter som pornhub.com - en av världens största porrsajter - och fildelningssajter som The Pirate Bay och andra sidor som utan tillstånd låter användarna dela filmer, tv-serier och sportevenemang.

Enligt Di ska bolag som Betsson, Mr Green och nykomlingen på börsen – Leo Vegas – själva uppge att annonserna strider mot bolagens interna regler.

Skyller ifrån sig

Men spelbolagen lägger ansvaret på de företag som köper de här annonsplatserna åt bolagen då annonsplatserna oftast köps av underleverantörer till så kallade affiliate-bolag, det är de bolag som i sin tur har kontakt med de svenska spelbolagen - som nästan alltid är registrerade på Malta – för att se till så att spelsajterna får så många besökare som möjligt.

– Vi ger en affiliate rätt att driva trafik till våra sajter, säger Malin Sparv-Rydberg, Betssons kommunikationschef till Dagens industri.

"Kan inte kontrollera det"

Hon säger också att avtalen med bolagen säger att annonserna inte ska förekomma i stötande, olagliga eller obscena sammanhang.

– Men vi kan inte kontrollera det. Däremot gör vi löpande och kontinuerliga uppföljningar, säger Malin Sparv-Rydberg, som uppger Catena Media är ett av den här typen av bolag som Betsson använder sig av.

Bolaget har tidigare bemött detta när Di Digital för en vecka sedan berättade att länkar till Catenas sajter fanns på porrsajter och sajter med eskorttjänster och olaglig streaming.

Bolaget hävdar att det handlar om ett medvetet sabotage från konkurrenter

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen