Birgitta Jacobsson, blev utsatt för bedragare på facebook - nu vill hon varna andra. Foto: Robin AronBirgitta Jacobsson, blev utsatt för bedragare på facebook - nu vill hon varna andra. Foto: Robin Aron
Birgitta Jacobsson, blev utsatt för bedragare på facebook - nu vill hon varna andra. Foto: Robin Aron
Nätbedrägerier och bluffar kan ta sig många uttryck. Foto: Eugene Sergeev / ColourboxNätbedrägerier och bluffar kan ta sig många uttryck. Foto: Eugene Sergeev / Colourbox
Nätbedrägerier och bluffar kan ta sig många uttryck. Foto: Eugene Sergeev / Colourbox

Nätbluffs-våg över Sverige

Publicerad

En våg av bluffmejl och id-kapning har drabbat många svenskar just nu.

En ny undersökning från Sifo, som Forex beställt, visar också att var tredje svensk har eller känner någon som har blivit utsatt.

Birgitta Jacobsson, 71, blev lurad av Facebook-bedragare.

– En kvinna skrev att jag hade vunnit 5,5 miljoner på Facebooks lotteri, säger Birgitta Jacobsson som nu vill varna andra.

De senaste dagarna har det rapporterats om en mängd olika nätbluffar som pågår – falska mejl om fraktsedlar som ser ut att komma från Postnord, falska besked om skatteåterbäringen som ser ut att komma från Skatteverket och luckor i bank-id-systemet

En av de många som har drabbats är Birgitta Jacobsson. I februari fick hon veta att hon hade vunnit 5,5 miljoner kronor – på Facebook.

– Det var en kvinna som utgav sig vara från Facebooks huvudkontor och som hade blivit vän med mig på Facebook, som skrev att jag hade vunnit 5,5 miljoner kronor på Facebooks lotteri, säger hon.

 

LÄS MER: Polisen varnar för Playstationbedrägeri

 

Birgitta kände att det var fel

Men det fanns ett krux - för att Birgitta Jacobsson skulle få ta del av miljonvinsten var hon tvungen att skicka pengar för att försäkra frakten. En summa på 4 350 kronor.

Birgitta Jacobsson kände redan där att något var fel.

– Jag har problem med min tänder och min syster undrade om jag ville låna pengar till tandläkaren. Jag sa då nej tack och dagen efter komma detta mejl om att jag har vunnit 5,5 miljoner kronor och konstigt nog gick jag på det. Jag är annars väldigt misstänksam mot sådana erbjudande, säger hon.

För att övertyga Birgitta Jacobsson skickade avsändaren bilder på tidigare vinnare av Facebooks lotteri. Till slut skickade hon pengarna.

– När jag fick bekräftelse på att pengarna hade kommit fram, fick jag snart ett till mejl om att tullen hade tagit checken i beslag. Då ville kvinnan att jag skulle betala ytterligare 29 500 kronor för att få ut checken.

 

LÄS MER: Polisen varnar för Iphone-bedragare

 

"Du har blivit lurad"

Men den här gången sa Birgitta Jacobsson nej.

– När jag ringde FedEx som skulle leverera checken sa de "Jag är ledsen, men du har blivit lurad".

Birgitta Jacobsson är inte ensam om att ha blivit lurad på nätet. Var tredje svensk har blivit utsatt för nätbedrägeri eller känner någon som har blivit lurad på internet, visar en undersökning som Forex Bank låtit Sifo genomföra.

– Vi ville göra undersökningen för att få en bild av hur vanligt nätbedrägeri är och hur många det är som har råkat ut för det, säger Tom Friberg, presschef på Forex Bank.

Polisen har tidigare varnat för bedrägerier på internet och har uppmanat att människor att kritiskt se på erbjudanden som vid en första anblick kan vara lockande att ta del av.

– Är något för bra för att vara sant ska man inte gå på det. Verkligheten är tyvärr sådan. Får man ett sådant här erbjudande ska man avstå, säger Klas Ottosson, vakthavande befäl vid polisen i Jönköping.

Att lämna ut kontouppgifter ska man aldrig heller göra om man inte kan vara helt säker vem man lämnar dem till, menar Ottosson .

– Det finns aldrig någon som har något behov av dina kontouppgifter, åtminstone inte något legalt behov, säger han.

Birgitta Jacobsson polisanmälde händelsen, men utredningen lades ner. Nu vill hon i stället varna andra.

– Jag har redan varnat tre andra som kvinnan på Facebook har blivit vän med. Det måste bli stopp på det här, säger hon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen