Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Mysteriet bakom den "svävande" brädan

Swagway har seglat upp som en populär julklapp i år Foto: Ray Tang/Rex Shutterstock
Men vem uppfann den egentligen? Därom tvista de lärde. Foto: Ray Tang/Rex Shutterstock

Den "svävande" brädan dök nyligen upp som en kandidat till årets julklapp.

Men ingen tycks veta var den kom ifrån.

– Jag är inte särskilt bra på marknadsföring, säger mannen som kan ha varit först.

Den är som en tvåhjulig skateboard på tvären och ser ut lite som en Segway, men utan handtag att hålla fast sig i. Den heter Swagway, men många kallar det även en "hoverboard" eller en "skywalker".

Kärt barn har många namn, men i det här fallet verkar det bero på att den började tillverkas av hundratals – kanske tusentals – olika kinesiska fabrikörer samtidigt, enligt den amerikanska radiokanalen NPR som gav sig ut på jakt efter den mystiske uppfinnaren.

En teori är att produkten kommer från staden Shenzhen i Kina, där utvecklingen sägs gå så snabbt att saker plötsligt bara dyker upp. Ingen väntar på tillåtelse att tillverka en grej baserat på någon annans idé – de bara gör det. I sina nätverk har ingenjörerna även så många som är specialiserade på olika små detaljer, att det blir har extrem tillgång på delar.

– Några sitter troligtvis i en bar och säger "vore det inte bra om vi hade, typ, en mobiltelefon som har en cigarettändare, så man slipper bära runt på två saker i fickan?". Och så bygger de en, säger Bunnie Huang, en hårdvaruingenjör baserad i Singapore till reportern Audrey Quinn, från radioprogrammet Planet Money.

"Inte bra affärsman"

Teori två är att det finns en uppfinnare. Spåren ledde mot USA, där Shane Chen driver ett litet företag utanför Portland. Han hade en video på sajten Kickstarter om en produkt som kallades "Hovertrax" redan i maj 2013.

Det ska vara det första hoverboard-spåret ute på nätet. Chen säger att kinesiska tillverkare kopierade produkten på videon och hann bygga en nästan exakt likadan innan hans ens nått marknaden.

– Jag är inte en särskilt bra affärsman, och inte särskilt bra på marknadsföring, säger Shane Chen till NPR.

Shane Chen berättar att han försökte stämma några av fabrikörerna, men de var så många. Utvecklingen av brädorna gick så snabbt att man helt missade vem uppfinnaren var.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!