Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kritik mot storbankerna: ”Det är inte acceptabelt”

Finansinspektionens chef Erik Thedéen riktar skarp kritik mot bankerna för deras sätt att hantera bankbyten.Foto: VILHELM STOKSTAD / TT / TT NYHETSBYRÅN
Finansinspektioner kommer närmare följa hur banker hanterar amorteringsblanketterna. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Flera banker förhalar och försenar bankbyten genom att låta det ta veckor för kunderna att få ut den så kallade amorteringsblanketten. 

– Det är inte acceptabelt och vi kommer syna det här noga, säger Finansinspektionens generaldirektör Erik Thedéen. 

Expressen har tidigare kunnat berätta om bankernas nya vapen i bolånekriget – amorteringsblanketten. När en kund byter bank så behöver han eller hon få med sig amorteringsunderlag från den gamla banken till den nya. Men få banker erbjuder kunden att få blanketten digitalt. I de flesta fall måste kunden ringa och beställa blanketten, och sedan vänta på att den hamnar i brevlådan. Därefter måste blanketten postas till den nya marknaden. 

LÄS MER: Storbankernas nya vapen i bolånekriget 

Röster i marknaden menar att blanketten av storbankerna används för att försena och förhala bankbyten, för att få tid att vinna tillbaka den kund som tänkt lämna. 

"Inte rimligt"

Nu går också Finansinspektionens generaldirektör Erik Thedéen till angrepp mot banker som tar veckor på sig att ge kunden amorteringsblanketten. 

– Det verkar som att ett antal banker släpar benen efter sig. Det finns ett antal stora aktörer som är väldigt snabba och för andra stora aktörer tar det veckor att skicka blanketterna. Det är inte acceptabelt, sa Erik Thedéen i fredags under det seminarium om nya bolåneaktörer som anordnades av Konkurrensverket. 

FRIDA BRATT: Äntligen är det krig om oss bolånekunder 

Finansinspektioner kommer närmare följa hur banker hanterar amorteringsblanketterna. 

– Vi kommer följa upp det här i vår tillsyn noga. Det är inte en rimlig hållning att det tar veckor för kunden att få blanketten, sa Erik Thedéen. 

Varnar för många val

Amorteringsblanketten är framtagen av Bankföreningen, efter att amorteringskravet infördes 2016. Eftersom amorteringskravet endast gäller nya lån, är blanketten tänkt att garantera att kunden ska få ta med sig sina nuvarande villkor till den nya banken. 

LÄS MER: Så blir du vinnare i bolånekriget 

Amorteringskravets kritiker har pekat på att amorteringskravet i sig har fått färre att byta bank, en kritik Erik Thedéen slog ifrån sig. 

– Amorteringskravet utmålas som ett stort hinder, men det triggas inte vid byte av bank, sa han.

Erik Thedéen pekade också på att ökad konkurrens på bolånemarknaden är bra för konsumentskyddet, men höjde samtidigt ett varnande finger för "vurmen för många val".

– Jag vill varna för tanken att det alltid är bra med många alternativ. Premiepensionen är ett skräckexempel, där vi sett att kunder lockats in i val de egentligen inte har velat göra. 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!