Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

MP: Därför måste vi höja priset på SL-kortet – igen

Stockholms tunnelbana (genrebild). Foto: Expressen
SL-kortet blir dyrare. Foto: Expressen

Priset på SL-kortet höjdes i veckan med 30 kronor - ett beslut som MP var med och fattade tillsammans med alliansen 2016 och som kritiserats av Vänsterpartiet. 

– Vi vet att det inte är populärt, men också att alternativet hade varit mycket sämre, skriver Tomas Eriksson och Malin Karlsson (MP) i en replik i SvD Debatt.  

Från och med den 9 januari höjdes priset på ett månadskort från SL med 30 kronor till 860 kronor. 

Prishöjningen grundar sig i en uppgörelse mellan alliansen och Miljöpartiet som slöts 2016 om att priset på kortet ska höjas etappvis över tre år. 

Miljöpartiet kritiserades av Gunilla Roxby Cromvall, gruppledare för Vänsterpartiet i Stockholms läns landsting i en debattartikel i Svenska dagbladet.  Hon vill i stället se en finansiering av SL:s kostnader via skatten. 

"Vet att det inte är populärt"

Nu svarar Tomas Eriksson, Miljöpartiets gruppledare i Stockholms läns landsting, och Malin Karlsson, trafikpolitisk talesperson i Stockholms läns landsting på kritiken. 

– Vi vet att det inte är populärt, men också att alternativet hade varit mycket sämre, de i debattartikeln. 

 

LÄS OCKSÅ: Hackare: Så lätt är det att klona SL-kortet 

 

Prishöjningen var en förutsättning för att kunna bygga ut kollektivtrafiken i Stockholm. 

I överenskommelsen som slöts med alliansen beslutades det bland annat att tvärbanan ska byggas ut till Kista och att en upprustning av Roslagsbanan ska ske. 

Höjs med 3,3 procent årligen

– Prishöjningen var en förutsättning för att få fart på dessa satsningar och rull på fler bussar. Alternativet hade varit neddragningar i kollektivtrafiken. Vi vill ta ansvar för kollektivtrafiken och en hållbar utveckling av Stockholmsregionen. Det betyder inte att vi är nöjda. Fick vi bestämma med vår budget hade till exempel bussarna blivit ännu fler, skriver Eriksson och Karlsson i debattartikeln. 

Priserna på SL-kortet höjs enligt överenskommelsen med 3,3 procent årligen fram till och med beslut fattas om budgeten 2020. Prishöjningen finansieras till hälften av skattemedel och till hälften av biljettintäkter. 

 

 

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!