Stockholms tunnelbana (genrebild). Foto: ExpressenStockholms tunnelbana (genrebild). Foto: Expressen
Stockholms tunnelbana (genrebild). Foto: Expressen
SL-kortet blir dyrare. Foto: ExpressenSL-kortet blir dyrare. Foto: Expressen
SL-kortet blir dyrare. Foto: Expressen

MP: Därför måste vi höja priset på SL-kortet – igen

Publicerad

Priset på SL-kortet höjdes i veckan med 30 kronor - ett beslut som MP var med och fattade tillsammans med alliansen 2016 och som kritiserats av Vänsterpartiet. 

– Vi vet att det inte är populärt, men också att alternativet hade varit mycket sämre, skriver Tomas Eriksson och Malin Karlsson (MP) i en replik i SvD Debatt.  

Från och med den 9 januari höjdes priset på ett månadskort från SL med 30 kronor till 860 kronor. 

Prishöjningen grundar sig i en uppgörelse mellan alliansen och Miljöpartiet som slöts 2016 om att priset på kortet ska höjas etappvis över tre år. 

Miljöpartiet kritiserades av Gunilla Roxby Cromvall, gruppledare för Vänsterpartiet i Stockholms läns landsting i en debattartikel i Svenska dagbladet.  Hon vill i stället se en finansiering av SL:s kostnader via skatten. 

"Vet att det inte är populärt"

Nu svarar Tomas Eriksson, Miljöpartiets gruppledare i Stockholms läns landsting, och Malin Karlsson, trafikpolitisk talesperson i Stockholms läns landsting på kritiken. 

– Vi vet att det inte är populärt, men också att alternativet hade varit mycket sämre, de i debattartikeln. 

 

LÄS OCKSÅ: Hackare: Så lätt är det att klona SL-kortet 

 

Prishöjningen var en förutsättning för att kunna bygga ut kollektivtrafiken i Stockholm. 

I överenskommelsen som slöts med alliansen beslutades det bland annat att tvärbanan ska byggas ut till Kista och att en upprustning av Roslagsbanan ska ske. 

Höjs med 3,3 procent årligen

– Prishöjningen var en förutsättning för att få fart på dessa satsningar och rull på fler bussar. Alternativet hade varit neddragningar i kollektivtrafiken. Vi vill ta ansvar för kollektivtrafiken och en hållbar utveckling av Stockholmsregionen. Det betyder inte att vi är nöjda. Fick vi bestämma med vår budget hade till exempel bussarna blivit ännu fler, skriver Eriksson och Karlsson i debattartikeln. 

Priserna på SL-kortet höjs enligt överenskommelsen med 3,3 procent årligen fram till och med beslut fattas om budgeten 2020. Prishöjningen finansieras till hälften av skattemedel och till hälften av biljettintäkter. 

 

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen