Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Monopol kan skrota sina klassiska pjäser

Sällskapsspelet Monopol spelas i större delen av världen. Foto: Pelle Ericsson

Är det här slutet för de klassiska pjäserna i Monopol? Företaget bakom spelet låter nu spelare rösta på nya pjäser, och bland kandidaterna återfinns bland annat #, en så kallad hashtagg.

Det klassiska spelet Monopol brukar riva upp en hel del heta känslor – och visst är det så att de trogna fantasterna ofta hugger tag i sin favoritpjäs när det är dags för en omgång.

Det har traditionellt sett gått att välja på bland annat fartyget, fingerborgen, skottkärran och hatten. Nu har dock Hasbro, företaget bakom Monopol, planer på att byta ut sina spelpjäser.

Nyhetsbyrån Direkt rapporterar att två emojis och en "upptumme" kan blir aktuella.

 

LÄS ÄVEN: Reseföretagets mejlhån till Catherina

 

Hasbro kommer att låta allmänheten välja pjäserna och har redan satt upp en webbplats där det går att tycka till.

Inspirerade av sociala medier

Jonathan Berkowitz, marknadschef för Hasbro, har uttalat sig till CNN Money

– Genom åren har vi låtit Monopols fans delta i utvecklingen av spelet, men vi har aldrig låtit allmänheten välja alla pjäserna i spelet, säger Berkowitz.

Oroa dig inte – det går fortfarande att lägga en röst på hatten eller fingerborgen. De är med bland de totalt 64 alternativen där de nya förslagen uppges vara inspirerade av popkultur och sociala medier. Det innebär att alternativ som hashtaggen, fyrkanten, går att rösta på.

 

LÄS ÄVEN: Rysaren: SAS knappt större än Norwegian

 

I dag finns en katt med bland spelpjäserna – men den har inte alltid funnit med i utbudet. Strykjärnet ersattes nämligen av katten 2013 efter en omröstning.

Beroende på hur röstningen går finns det alltså en chans att vi snart får se nya pjäser – eller helt enkelt nöjer oss med de gamla.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!