Emma Ohlson, generalsekreterare för arrangören Association of Swedish Fashion Brands ASFB. Foto: Elsa SolängEmma Ohlson, generalsekreterare för arrangören Association of Swedish Fashion Brands ASFB. Foto: Elsa Soläng
Emma Ohlson, generalsekreterare för arrangören Association of Swedish Fashion Brands ASFB. Foto: Elsa Soläng
Filippa Knutsson på Ellegalan. Foto: (C) PELLE T NILSSON / (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTU STELLA PICTURESFilippa Knutsson på Ellegalan. Foto: (C) PELLE T NILSSON / (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTU STELLA PICTURES
Filippa Knutsson på Ellegalan.  Foto: (C) PELLE T NILSSON / (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTU STELLA PICTURES
Foto: Fashion Week Stockholm/Josefine LaulFoto: Fashion Week Stockholm/Josefine Laul
 Foto: Fashion Week Stockholm/Josefine Laul

Modevecka i Stockholm för bransch i gungning

Publicerad

På söndag startar Fashion Week i Stockholm med designern Filippa K som gör comeback med en ny höstkollektion. 

Veckan ger viktig draghjälp åt modeindustrin – vars enorma utmaningar skakar affärsmodellerna i grunden.  

– Jag tror att H&M, liksom många andra bolag i modebranschen världen över, befinner sig i ett slags paradigmskifte som blir en utmaning. Men där det förmodligen också finns en väldigt stor potential, säger Emma Ohlson, generalsekreterare för arrangören Association of Swedish Fashion Brands, ASFB.

På söndag börjar Fashion Week Stockholm, modeveckan som anordnas två gånger per år av branschorganisationen ASFB.

– Det är inte en riktig vecka utan det äger rum under tre dagar. Men det är dagar med högt tempo som är intensivt packade med mycket visningar, lite vila och mycket nöje, säger Emma Ohlson, generalsekreterare för AFSB. 

Daisy Grace på Fashion Week i Stockholm i augusti 2016.Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURES

LÄS MER: Åsas kritik mot Lindex barntröja: Hur tänker de?

Inköpare och internationell press bevakar modeveckan

Hur pass viktigt är det här arrangemanget för modebranschen? 

– Utifrån vår synpunkt är Fashion Week i Stockholm Sveriges viktigaste exportfrämjande aktivitet för modebranschen. Det är när hela branschen samlas och när man på bästa sätt, på hemmaplan, har möjlighet att visa upp sina kollektioner. Inte bara för svenska journalister utan även för internationell press och för inköpare som kommer från hela världen för att upptäcka svensk design.  

Under årets första upplaga kommer ett 30-tal visningar att äga rum. 

– I år har vi flera debutanter. Ingrid Berg med sitt varumärke Iggy Jeans, hon är bara 15 år och kommer att ha en presentation för första gången på Obaren. Och Johannes Adele som vann Swedish Fashion Talents förra året och gör sin catwalkdebut på söndag. Filippa K är tillbaka på schemat efter flera års frånvaro, och Filippa Knutsson själv kommer att inviga modeveckan och presentera sin kollektion på Nordiska Galleriet i Stockholm. 

Filippa Knutsson berättar för Vogue att en röd tråd löper genom den nya höstkollektionen och hennes tidigare kollektioner: 

– Jag tycker att varumärket måste vara personligt. Vad är annars poängen? Jag har alltid känt att om jag gillar det och jag behöver det, så är jag säker på att många andra kvinnor känner på samma sätt. Det är vad som gör Filippa K så konsekvent. 

Filippa Knutsson. Foto: (C) PELLE T NILSSON / (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTU STELLA PICTURES

LÄS MER: Odd Molly säljer mer – men vinsten minskar

Så förändrar sociala medier modelandskapets affärsmodell

Några tiotusentals besökare väntas under modeveckan men desto fler kommer ta del av den genom press och sociala medier. 

Hur har sociala medier förändrat modebranschen? 

– Att man skriver nyheter och visar kollektioner och plagg på ett mycket enklare sätt och ofta direkt till konsumenten. På det sättet har det varit fantastiskt. Däremot ställs det ett slags urgency-krav på varumärken och det kanske inte alltid är så positivt, säger Emma Ohlson och utvecklar:  

– Vad jag menar med det är att genom sociala medier finns en direkt konsumentaccess till modevisningar och kollektioner som kanske inte kommer i butik förrän om ett halvår. Men som konsument kan du bli väldigt inspirerad och du kanske vill ha den looken direkt. När plagget väl kommer i butik kan du ha hunnit konsumera trenden utan att faktiskt köpa produkten. 

Fashion Week i januari 2014. Foto: ALEXANDER DONKA / ALEXANDER DONKA EXPRESSEN

LÄS MER: Efter tröjskandal – H&M stänger i Sydafrika

Modeindustrins utmaningar: digitalisering och globalisering

H&M presenterade en dyster kvartalsrapport förra året som var långt under marknadens förväntningar och aktien sjönk som en sten. Vilka utmaningar ser du som de största för H&M och industrin i stort framöver? 

– Jag tror att H&M, liksom många andra bolag i modebranschen världen över, befinner sig i ett slags paradigmskifte som blir en utmaning. Men där det förmodligen också finns en väldigt stor potential i att kombinera e-handel, handel genom mobilen och butiksupplevelsen. Det är omställning som gäller för flera varumärken där det gäller att fortsätta vara relevant. En annan utmaning som modevärlden befinner sig i är globaliseringen. Det är fantastiskt att man med ett knappklick kan köpa varumärken från andra sidan jordklotet men det innebär också att företagen exponerar sig för global konkurrens. Då gäller det att behålla relevans och lojalitet hos kunder och skapa kollektioner som rimmar med kundernas förväntningar, säger Emma Ohlson. 

Schema Fashion Week Stockholm

Söndag den 21 januari

12.00

Beckmans College of Design 

Plats: Spegelsalen, Grand Hotel, Södra Blasieholmshamnen

13.00 

Back

Plats: Strömkajen 9

14.00 

Emelie Janrell

Plats: Bolinderska, Grand Hotel, Södra Blasieholmshamnen

15.00 

Johannes Adele

Plats: Spegelsalen, Grand Hotel, Södra Blasieholmshamnen

16.00 

Totême

Plats: Bukowskis, Arsenalsgatan

17.00

Newhouse

Plats: Bolinderska, Grand Hotel, Södra Blasieholmshamnen

18.00

Ida Klamborn

Plats: David Bagares gata 26

19.00

Busnel

Plats: Spegelsalen, Grand Hotel, Södra Blasieholmshamnen

20.00

Filippa K

Plats: Nordiska Galleriet 1912, Nybrogatan

 

Måndag den 22 januari 

10.00

Reschia

Plats: Lydmar Hotel, Södra Blasieholmshamnen

12.00

Ida Sjöstedt

Plats: Bolinderska, Grand Hotel, Södra Blasieholmshamnen

14.00

SWEDISH FASHION TALENTS:

Per Götesson / Rave Review / K-ourage / PRLE

Plats: Spegelsalen, Grand Hotel, Södra Blasieholmshamnen

15.00

Stand

Plats: Bolinderska, Grand Hotel, Södra Blasieholmshamnen

17.00 – 19.30

BEA4IKEA

Plats: Noppe Bar & Restaurang, Ingmar Bergmans gata 1

18.00

House of Dagmar

Plats: Dusty Deco, Brahegatan 21

19.00

LAZOSCHMIDL

Plats: Bolinderska, Grand Hotel, Södra Blasieholmshamnen

20.00

Whyred

Plats: Spegelsalen, Grand Hotel, Södra Blasieholmshamnen

 

Tisdag den 23 januari

12.00

Naim Josefi

Plats: Spegelsalen, Grand Hotel, Södra Blasieholmshamnen

13.00

Jewelry and ACCESSORIES LOUNGE: Urbanears X Sandra Backlund / Ingy Stockholm / Skultuna / afKlingberg / Yasar Aydin / Swedish Fashion Talents: Holpp / Andelius Gribbe / Rebecca Björnsdotter

Plats: Stockholms Auktionsverk, Nybrogatan 32

16.00

Stylein

Plats: Spegelsalen, Grand Hotel, Södra Blasieholmshamnen

17.00

Iggyjeans

Plats: Obaren

19.00

Rodebjer

Plats: Adolf Fredriks kyrkogata 10

20.00

Hope

Plats: Hope HQ, Gävlegatan 12

 

Källa: Fashion Week Stockholm

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen