Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Modejättens reklam möts av kritik: ”Är ohälsosamt”

Läppstiftskampanjen försvaras av många. Foto: Instagram/@gucci
”Tack för att ni inkluderar oss”, skriver en person på Instagram. Foto: Instagram/@gucci

Företaget Guccis kampanj för det nya läppstiftet har splittrat fansen.

Många kritiserar märket för att de visar modeller med missfärgade tänder och leenden där tänder saknas.

Samtidigt stöttas Gucci av många andra.

Missfärgningar och tänder som saknas. Gucci väljer att lyfta modeller med munnar som sticker ut jämfört med andra reklamer för läppstift.

”Okonventionella leenden” kallas bilderna som får folk att reagera, skriver Daily Mail.

https://www.instagram.com/p/BxFC1BkHtr4/

Martin Parr är fotografen som står bakom bilderna.

Efter inläggen på Instagram riktar vissa personer kritik mot företaget.

”Tack för att ni inkluderar”

Vissa menar att kampanjen är viktig och nödvändig medan andra hävdar att den främjar bristfällig tandhygien.

”De här tänderna är ohälsosamma”, skriver en person. Andra instämmer och kommenterar att Gucci gjort fel.

https://www.instagram.com/p/BxCz8nsnAqB/

Men alla håller inte med, utan menar att det tvärtom får de att känna sig bättre över sina tänder. 

Guccireklamen har hyllats för att de lyfter fram imperfektioner.

”Jag trodde aldrig jag skulle få se tänder som ser ut som mina i modevärlden. Tack för att ni inkluderar oss som inte har raka tänder, som vi alltid får höra att vi måste ha”, skriver en annan.

Ansiktet utåt för kampanjen är Dani Miller som är med i punkbandet The Real Surf Bort. Hon visar upp läppstiftet – med två tänder som saknas.

 


Följ Expressen på Instagram:

https://www.instagram.com/p/BxPqvsdpUbi/
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!