Modehandeln minskade sin försäljning i januari. Foto: / FOTOGRAFERNA HOLMBERG / TT NYHETSBYRÅN
Modehandeln minskade sin försäljning i januari. Foto: / FOTOGRAFERNA HOLMBERG / TT NYHETSBYRÅN

Modehandeln tappar igen – bistert i januari

Publicerad
Uppdaterad

Det ser fortsatt dystert ut för kläd- och skobutikerna i Sverige – januari blev bistert.

Klädförsäljningen minskade med 7,2 procent.

– Januari är en reamånad där marginalerna är låga, säger Mikael Sandström, branschordförande Svensk handel stil.

Det har länge sett dystert ut för modehandeln i Sverige. Och januari gav inte några muntra siffror:

Försäljningen i klädbutiker minskade med 7,2 procent jämfört med januari 2017.

Skobutikernas försäljning minskade ännu mer – med 10,8 procent.

 

LÄS MER: Dystert för modehandeln – inget lyft efter Black Friday 

 

Svensk handel om modehandeln

Mikael Sandström är dock försiktig med att dra i alltför stora växlar. Siffrorna är inte nödvändigtvis särskilt dåliga, menar han.

– Den dåliga försäljningen kan ha flera förklaringar. En bättre lagersituation hos butikerna minskar ju reaförsäljningen men ökar bruttovinsterna varför en lägre försäljning inte nödvändigtvis är av ondo, säger Svensk handel stils ordförande i ett uttalande.

Han fortsätter:

– Samtidigt har de många priskampanjerna under hela året förmodligen dämpat efterfrågan på reavaror. Varför vänta till säsongsavslutningen när jag som konsument känner att jag i stort sett alltid kan fynda?

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen