Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Mode för miljarder – nu drar modeveckan i gång

Fashion Week 2019 har fokus på hållbarhet. ”Vi jobbar frekvent med hållbarhet”, säger Jennie Rosén, vd på SFC.Foto: Elisabeth Toll
Jennie Rosén tillsammans med Dina Pengars programledare Alexander Klaar.Foto: Expressen TV
Att Fashion Week slås sammans med inköpsveckan och Design Week kommer ”leda till större effekt i hela stan” enligt Jennie Rosén.Foto: Fashion Week Stockholm

Den svenska modeindustrin är enorm – men säger sig sakna stöd från staten.

När Fashion Week nu drar i gång i ny tappning är arrangörerna ändå positiva:

– I höst kommer vi se en mycket större modevecka, lovar Jennie Rosén, vd Swedish Fashion Council.

Nu drar Fashion Week Stockholm i gång igen, i år i en något ny kostym.

För ett år sen – mitt under pågående modevecka – kom nyheten att de två stora intresseorganisationerna och arrangörerna Association of Swedish Fashion Brands (ASFB) och Swedish Fashion Council (SFC) går samman.

Först nu har de integrerats helt.

– Det innebär att vi kan göra en ännu större satsning kring svenskt mode och stötta och hjälpa svensk modebransch, säger Jennie Rosén på SFC.

Det här är Swedish Fashion Council

En branschorganisation som grundades 1979, med målet att ”främja, utbilda, inspirera och digitalisera” den svenska modebranschen.

Deltar i forskningsprojekt, utbildningar och driver aktiviteter – som Fashion Week Stockholm.

Är även involverade i inkubatorprogrammet Swedish Fashion Talents.

Ägs av bland andra Stockholmsmässan och TEKO.

Gick för ett år sen samman med Association of Swedish Fashion Brands.

Nyheter på Fashion Week Stockholm

Fashion Week, som äger rum 4-6 februari, är bara en av organisationens alla projekt. Nytt för i år är att den samordnas med inköpsveckan och Design Week.

– Det leder till exempel till fler crossoversamarbeten, säger Jennie Rosén.

”För de svenska varumärkena är det i stort sett en hygienfaktor när det kommer till hållbarhet”, säger Jennie Rosén.Foto: Expressen TV

Något hon menar är en trend som syns internationellt.

– Det ser vi generellt, på till exempel H&M och Ikea. H&M har öppnat H&M Home och Ikea jobbar med modedesigner.

Det har dock varit ett något turbulent år som nu har lett fram till en ny modevecka. Inte bara har ASFB och SFC blivit en organisation, i höstas gick också Brand Experience Scandinavia – bolaget som tidigare haft ekonomiskt ansvar för Fashion Week – i konkurs.

– Därför har vi fått ta över både det ekonomiska ansvaret och innehållet för veckan, säger Jennie Rosén.

Det här är Fashion Week Stockholm

Drar i gång måndag den 4 februari och pågår till onsdag den 6.

Startade först 2005 och har sen dess etablerat sig som den ledande modeveckan i norra Europa.

Äger rum två gånger per år, då svenska designer och varumärken visar upp sina kommande kollektioner för press, köpare och influensers från hela världen.

Zalando är huvudsponsor under 2019.

Källa: Fashion Week Stockholm

Fashion Week vill ha mer stöd

Enligt henne får liknande projekt i andra länder mer ekonomiskt stöd från staten eller staden. I och med den nya organisationen – och ett mer samlat arbete – hoppas man kunna ändra på det i Sverige.

– Det är anmärkningsvärt att mode är en så stor och viktig industri för Sverige, utan att det finns någon regelbunden ekonomisk stöttning för en organisation som Swedish Fashion Council, säger Jennie Rosén.

Hon är ändå hoppfull inför framtiden.

– Ja! Vi har fått ihop en fantastisk modevecka på väldigt kort tid så det finns extrema möjligheter. Svenska modebranschen är sex gånger större än den danska och vi omsätter 300 miljarder årligen så det finns en väldig kraft, säger Jennie Rosén.

Enligt SFC står modeindustrin också för elva procent av Sveriges totala export.

Större modevecka hösten 2019

Hur viktig är modeveckan för svensk modeindustri och modeexport?

– Avgörande. För att vi ska kunna hålla industrin gående, och för att ge unga designer en plattform att synas och verka på.

Hur viktig är veckan ur ett ekonomiskt perspektiv för Sverige och Stockholm?

– Extremt viktig. Den ger attraktionskraft för turistnäringen och jag tror vi är det event som genererar högst PR-resultat internationellt i dag.

Hur blir modeveckan i höst?

– Vi kommer se en mycket större modevecka då än nu. Då har vi haft mer tid att engagera varumärken, staden, människor och alla övriga i kreativ sektor.

Hur mycket större?

– Gemene man kommer känna av att det finns en modevecka på stan.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!