Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Mobiloperatörer granskas efter Alfrida

Nedfallna träd efter stormen Alfrida.Foto: LARS LINDSTRÖM
Foto: TT NYHETSBYRÅN

Stormen Alfrida orsakade omfattande störningar och avbrott i telefoni- och internettjänster på flera håll i landet. 

Nu ska Post- och telestyrelsen (PTS) granska mobiloperatörernas hantering av problemen, vilket SVT var först att rapportera om.

I första hand ligger ansvaret hos elbolagen på att åtgärda strömavbrott. Men också operatörerna ska leva upp till rimliga krav på driftsäkerhet, krav som gäller oavsett vilka typer av påfrestningar det handlar om.

Det handlar om att operatörer kan säkerställa att incidenter rapporteras internt och att åtgärder snabbt kan sättas in. De ska även ha system som slår larm vid störningar eller avbrott samt beredskap att dygnet runt kunna hantera de larmen.

Huruvida mobiloperatörerna lyckades leva upp till de kraven under Alfrida ska nu granskas av Post- och telestyrelsen.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!