Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

”Mobilen kommer att bli vår viktigaste butik”

Karl-Johan Persson presenterade nya siffror för klädjätten H&M på torsdagen. Foto: Maja Suslin / TT NYHETSBYRÅN
H&M presenterade en stabil rapport på torsdagen – men sjönk ändå på börsen. Foto: Berit Roald / NTB scanpix / TT NYHETSBYRÅN

H&M har anklagats för att inte hänga med i den växande trenden med e-handel.

Men vd:n Karl-Johan Persson slår tillbaka mot kritiken.

– Vi ligger i framkant och investerar mycket för att förbättra oss ytterligare, säger han till Dagens Nyheter.

Nu fortsätter H&M-aktien sitt ras på börsen.

H&M har haft det tungt det senaste året. Men på torsdagen presenterade den pressade klädjätten sina siffror för årets tredje kvartal – och visade att man når upp till förväntningarna.

Då hade analytikerna dock skruvat ner sina förväntningar efter offensiva sommarreor.

 

LÄS MER: Oron: Nätförsäljningen räddar inte butikstapp 

 

H&M har kämpat i motvind med bland annat aktien, som i början av september föll under den psykologiska smärtgränsen på 200 kronor. Den har sedan kämpat sig upp en bit över 200-kronorsstrecket – men föll ner en bit efter de nya siffrorna på torsdagen.

Den gick ned med 3,2 procent på torsdagsmorgonen. På fredagen fortsätter den ned – med närmare en procent strax efter öppning. Den ligger i öppningshandeln på runt 209 kronor.

Kritik mot H&M:s e-handel

Samtidigt sänker Carnegie riktkursen för H&M till 175 kronor från 200 kronor. Rekommendationen sälj upprepas. Även SEB sänker sin rekommendation, från köp till behåll.

En stor del i kritiken mot H&M har varit att det svenska bolaget inte har lyckats ställa om till den allt populärare näthandeln tillräckligt snabbt. Något Karl-Johan Persson förnekar, i en färsk intervju med Dagens Nyheter.

Om de nya siffrorna – som inte når upp till H&M:s mål – säger han:

– Vi måste komma ihåg att det är en utmanande marknad. För oss sker skiftet på nätet på många av våra stora marknader.

I ett pressmeddelande som släpptes i samband med rapporten på torsdagen sade vd:n att klädkedjan har en "mycket god utveckling" i onlineförsäljningen.

Men:

"Vår växande onlineförsäljning kompenserade dock inte fullt ut för minskad kundtrafik till butik på flera av våra etablerade marknader, vilket lett till att vår totala försäljningsutveckling hittills under året inte nått upp till våra mål", sade Persson i ett uttalande.

Karl-Johan Persson: "Når inte målen"

Den låga försäljningen bidrog till höga lagernivåer – som man tvingades göra sig av med i offensiva sommarreor. I och med det fick H&M en bra start på hösten men har sedan sett en avmattning mot slutet av september.

 

LÄS MER: Efter offensivca sommarreor: H&M säljer sämre än väntat 

 

Karl-Johan Persson utvecklar i en intervju med Dagens industri:

– Vi hade inte som plan att gå in i det tredje kvartalet med ett så högt lager som vi hade. Det höga lagret gjorde att vi tog stora prisnedsättningar för att positionera oss bättre för framtiden. Vi når därför varken målen för försäljning eller resultat i kvartalet, säger han.

Persson betonar dock att klädjätten går bra på nätet – och menar att det är "absolut inte kris" i bolaget.

– Vi ställer om affären till den nya verkligheten där alltmer handel sker online. Med detta tror jag att vi säkerställer ett bra 2018, säger vd:n till Dagens industri.

Karl-Johan Persson: ”Viktigaste butiken i mobilen”

Enligt H&M står e-handeln numera för 25–30 procent av försäljningen på en del etablerade marknader – och bolagets vd tror att den kommer att fortsätta växa.

– Om man tittar på storlek, lönsamhet och det vi har på gång så finns det mig veterligen inte någon av de etablerade klädkedjorna som ligger på den nivån och på de tillväxttalen, säger Karl-Johan Persson till Dagens Nyheter.

 

LÄS MER: H&M-arvtagerskan som valde ett liv i det dolda 

 

Han medger samtidigt att omställningen mot e-handel påverkar lönsamheten, men säger att det är "absolut nödvändigt" för framtiden.

Och där spelar mobilen en stor roll.

– Den viktigaste butiken kommer i framtiden att vara mobilen. Det här kommer att vara den viktigaste kanalen i framtiden, säger Karl-Johan Persson till DN.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!