Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Missnöjet växer bland Ikeas anställda i USA

Ikea i Brooklyn, New York.Foto: MATTHEW MCDERMOTT / POLARIS/IBL POLARIS
Ikea i Älmhult.Foto: JENS CHRISTIAN
Foto: MATTHEW MCDERMOTT / POLARIS POLARIS IMAGES

Ikea har länge rankats som ett av världens bästa företag att jobba på. 

Trenden verkar ha vänt i USA, där missnöjet växer bland de anställda efter en omorganisation rapporterar Business Insider. 

– Innan det var Ikea som ett paradis, säger en anställd till tidningen. 

Ikea har länge legat i topp när det gäller nöjda medarbetare, bland annat på grund av förmåner och rabatter. Glassdoor, en webbsajt som granskar företag, rankade Ikea som det bästa stället att jobba på 2013 och 2017, uppger Business Insider. 

Men ett nytt missnöje har märkts i flera amerikanska Ikea-varuhus där anställda plockat ner sina egna fotografier från företagets ”Wall of Fame”.

– Bilderna har långsamt plockats ner eftersom de som har jobbat här länge inte längre är nöjda med företaget, berättar en anställd för Business Insider. 

– De gillar inte hur det har utvecklats.

Grunden till missnöjet verkar handla om en ny omorganisation som har infördes den 15 oktober 2017 på de amerikanska varuhusen. 

Stort missnöje med O4G

Metoden som kallas O4G, organisation för tillväxt, har förändrat hur företaget är organiserade och har varit tänkt att förbättra båda kundernas och de anställdas upplevelse i butiken.

De traditionella yrkesrollerna har försvunnits och ersatts med nya. De nya tjänsterna har fyllts med personal efter vad de fått för resultat på ett kunskapstest, enligt Business Insider. 

Bland annat har försäljarna delats upp i två grupper: ”aktiva säljare” och ”försäljningsmedarbetare”. 

Den första gruppen har fått ökad lön och som arbetsuppgift att bidra till ökad försäljning och hjälpa kunder. Den andra gruppen har fått jobba med inventering, att bygga bildskärmar och hålla avdelningarna rena.

– Vissa fick en ökad lön och andra inte. Det var frustrerande för ingen hade något val i frågan, säger en medarbetare till tidningen. 

Medan säljarna splittrades slogs andra avdelningar ihop. 

Anställda som tidigare jobbat i kassan flyttades till restaurangen eller till att hantera hemleveranser på den nya kundserviceavdelningen. 

Flera medarbetare vittnar om att omorganiseringen försämrat stämningen och att de känner sig underbemannade.

– Jag skriker minst en gång om dagen eftersom kunder inte hittar någon ”aktiv säljare” som är ledig och kan hjälpa dem, berättar en anställd. 

”Jag är bara där för att stötta mitt team”

En representant för Ikea säger till tidningen att omstruktureringen var avsedd att göra varuhusen mer konkurrenskraftiga och förbättra sig på lång sikt.

– Den nya organisationen och arbetssättet som genomfördes 2017 med en tanke om kontinuerlig förbättring över tid. Eftersom detaljhandeln ändras snabbt måste vi vara mer flexibla och smidiga, eftersom vi anpassar oss och utvecklas för att förbättra kundens och medarbetarnas upplevelse, uppger Ikea-representanten för Business Insider.

En medarbetare som har arbetat på Ikea i över ett decennium överväger starkt att sluta.

– Jag är bara där för att stötta mitt team, hålla uppe moralen och för att kämpa för morgondagen, säger den anställde.

– Eller leta efter ett annat jobb.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!