Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Missnöjda Nordea-kunder flyr från banken

Nordeas koncernchef Caspar von Koskull har problem med kunderna.
Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Missnöjet pyr bland Nordeas kunder. I Svensk Kvalitetsindex får banken bottennotering bland kunderna. Och nu flyr de danska kunderna banken.

Storbanken Nordea har inte kundernas gillande.

Mer än var tredje kund i Danmark överväger att lämna banken och placera sina besparingar på annat håll visar en ny undersökning.

Inga goda besked för koncernchefen Caspar von Koskull.

Nordea har inte bara problem i Sverige. Här hotar LO-facken Kommunal och Handels med att ta ut sina pengar om Nordea flyttar huvudkontoret från Sverige till Danmark eller Finland. 

Den svenska regeringen har också upprörts över bankens flyttplaner.

Men det finns fler problem för Nordea.

Svensk kvalitetsindex har tidigare skickat ner Nordea i bottenskiktet när man mätt bankkundernas kundnöjdhet.

Missnöjda danska kunder flyr från Nordea

Nu irriteras de danska kunderna av flera saker med Nordea. Förra året lämnade 25 000 kunder den danska delen enligt tidningen Børsen.

Och en ny undersökning visar att missnöjet fortfarande ligger och pyr bland Nordeas danska kunder och flykten fortsätter.

Undersökningen, som genomförts av mätinstitutet Analyse Danmark, besvarades av 6 602 bankkunder i Danmark. Mer än vad tredje kund, 36 procent, överväger att lämna Nordea i Danmark enligt undersökningen som refereras av tidningen Børsen.

LÄS OCKSÅ: Nordeas flyttplaner från Sverige 

Kalldusch för bankledningen

Siffran torde vara något av kalldusch för koncernchefen Caspar von Koskull och övriga i ledningen för banken eftersom motsvarande siffra året innan var 22 procent.

– Det är inte ett gott tecken. Tillfredsställelsen är inte hög. Nordea fortsätter att skjuta sig själv i foten. Studien visar också att Nordeas egna kunder oftare pratar negativt om banken än positiva, och då är inte ens de som redan lämnat banken medräknade”, säger Henrik Christensen Feindor, administrativ chef  på Analyse Danmark, till danska Børsen.

Enskilda danska privatkunder klagar bland annat på att de inte uppfattar banken som en bank för dem utan mer för företag och storkunder.

Kunderna tycks också prata skit om banken även om de inte lämnat den.

Banken måste ta till krafttag

Experterna menar att banken måste ta till krafttag för att vända trenden.

– Detta visar att du inte kan prata dig till nöjdare kunder, utan det kräver hårt arbete varje dag. Även om det kan ta lång tid för många att faktiskt byta bank kan Nordea inte fortsätta förlita sig på att kunderna är slöa. Det här är en allvarlig trend där allt fler kunder på allvar vill lämna banken, säger Johan Norden på kundorganisationen Mybanker till Børsen.

LÄS OCKSÅ: ''Det går inte snacka upp sin kundnöjdhet'' 

Koncernchefen Caspar von Koskull har tidigare själv också påpekat  just att det inte går att prata sig till kundnöjdhet utan att man arbeta för att få nöjda kunder

När det gäller Nordeas flyttplaner råder just nu totaltystnad från bankens sida. Köpenhamn eller Helsingfors står som alternativ till Stockholm.

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!