Nordeas koncernchef Caspar von Koskull har problem med kunderna. Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅNNordeas koncernchef Caspar von Koskull har problem med kunderna. Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Nordeas koncernchef Caspar von Koskull har problem med kunderna. Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Missnöjet pyr bland Nordeas kunder. I Svensk Kvalitetsindex får banken bottennotering bland kunderna. Och nu flyr de danska kunderna banken.Missnöjet pyr bland Nordeas kunder. I Svensk Kvalitetsindex får banken bottennotering bland kunderna. Och nu flyr de danska kunderna banken.
Missnöjet pyr bland Nordeas kunder. I Svensk Kvalitetsindex får banken bottennotering bland kunderna. Och nu flyr de danska kunderna banken.

Missnöjda Nordea-kunder flyr från banken

Publicerad

Storbanken Nordea har inte kundernas gillande.

Mer än var tredje kund i Danmark överväger att lämna banken och placera sina besparingar på annat håll visar en ny undersökning.

Inga goda besked för koncernchefen Caspar von Koskull.

 

Nordea har inte bara problem i Sverige. Här hotar LO-facken Kommunal och Handels med att ta ut sina pengar om Nordea flyttar huvudkontoret från Sverige till Danmark eller Finland. 

Den svenska regeringen har också upprörts över bankens flyttplaner.

Men det finns fler problem för Nordea.

Svensk kvalitetsindex har tidigare skickat ner Nordea i bottenskiktet när man mätt bankkundernas kundnöjdhet.

Missnöjda danska kunder flyr från Nordea

Nu irriteras de danska kunderna av flera saker med Nordea. Förra året lämnade 25 000 kunder den danska delen enligt tidningen Børsen.

Och en ny undersökning visar att missnöjet fortfarande ligger och pyr bland Nordeas danska kunder och flykten fortsätter.

Undersökningen, som genomförts av mätinstitutet Analyse Danmark, besvarades av 6 602 bankkunder i Danmark. Mer än vad tredje kund, 36 procent, överväger att lämna Nordea i Danmark enligt undersökningen som refereras av tidningen Børsen.

LÄS OCKSÅ: Nordeas flyttplaner från Sverige 

Kalldusch för bankledningen

Siffran torde vara något av kalldusch för koncernchefen Caspar von Koskull och övriga i ledningen för banken eftersom motsvarande siffra året innan var 22 procent.

– Det är inte ett gott tecken. Tillfredsställelsen är inte hög. Nordea fortsätter att skjuta sig själv i foten. Studien visar också att Nordeas egna kunder oftare pratar negativt om banken än positiva, och då är inte ens de som redan lämnat banken medräknade”, säger Henrik Christensen Feindor, administrativ chef  på Analyse Danmark, till danska Børsen.

Enskilda danska privatkunder klagar bland annat på att de inte uppfattar banken som en bank för dem utan mer för företag och storkunder.

Kunderna tycks också prata skit om banken även om de inte lämnat den.

Banken måste ta till krafttag

Experterna menar att banken måste ta till krafttag för att vända trenden.

– Detta visar att du inte kan prata dig till nöjdare kunder, utan det kräver hårt arbete varje dag. Även om det kan ta lång tid för många att faktiskt byta bank kan Nordea inte fortsätta förlita sig på att kunderna är slöa. Det här är en allvarlig trend där allt fler kunder på allvar vill lämna banken, säger Johan Norden på kundorganisationen Mybanker till Børsen.

LÄS OCKSÅ: ''Det går inte snacka upp sin kundnöjdhet'' 

Koncernchefen Caspar von Koskull har tidigare själv också påpekat  just att det inte går att prata sig till kundnöjdhet utan att man arbeta för att få nöjda kunder

När det gäller Nordeas flyttplaner råder just nu totaltystnad från bankens sida. Köpenhamn eller Helsingfors står som alternativ till Stockholm.

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen