Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Mio lockade med rabatt – priset höjdes i kassan

Fadia, 38, i Stockholm var besviken efter besöket hos möbeljätten Mio.
Foto: Mio
På prisskylten angavs priset 1 995 kronor för mattan i den storlek Fadia önskade.
Foto: Privat
Men väl i kassan var priset 2 195 kronor, vilket framfår av kvittot.
Foto: Privat
Efter att Fadia krävt sin mellanskillnad började personalen plocka bort gamla prisskyltar.
Foto: Privat
Mios vd Björn Lindberg tillbakavisar att företaget skulle höja priserna i samband med att man erbjuder rabatter.
Foto: Mio
Mattan det handlade om.
Foto: Privat

Möbeljätten Mio lockar med 20 procent rabatt på alla mattor.

Men samtidigt höjdes priset på varan med 200 kronor, när en kund skulle betala:

– Jag kände mig lurad, säger Fadia, 38, i Stockholm.

Mios vd Björn Lindblad ber om ursäkt, men tillbakavisar att företaget ägnar sig åt rabattfusk:

– Vi jobbar inte så.

Fadia besökte i Miobutiken i Bromma, Stockholm, som lockade med rabatt på mattor.

Hon fastnade för en Feel, tuftad matta i mikrofiber, men ville ha smakråd från sin man och skickade då bild på mattan plus prisskylten med mobilen.

På skylten angavs priset 1 995 kronor. Sedan 20 procent i rabatt.

Kollade kvittot efteråt

Fadia betalade mattan och begav sig hemåt. Men när hon dubbelkollade kvittot såg hon att priset på mattan plötsligt var höjt till 2 195 kronor före avdragen rabatt.

På prisskylten angavs priset 1 995 kronor för mattan i den storlek Fadia önskade.

– Jag kände mig lurad så jag ringde butikschefen och frågade "varför har ni 20 procents rabatt samtidigt som ni höjer priset till 2 195", berättar Fadia och fortsätter:

– Hans svar var att Mio hade en ny katalog ute sedan slutet av augusti, men det här var ju den 5 september. Jag undrar hur många kunder som fått betala för högt pris.

Eftersom Fadia kunde visa att prisskylten sa 1 995 kronor, fick hon tillbaka mellanskillnaden.

Mios vd: Vi har inga fejkade förepriser

Efteråt tog personalen bort det gamla priset, och satte upp det nya höjda. Fortfarande med erbjudande om 20 procent i rabatt.

Mios vd Björn Lindblad ber om ursäkt för det som hänt men förnekar att Mio medvetet skulle höja priserna och samtidigt erbjuda rabatter.

Men väl i kassan var priset 2 195 kronor, vilket framfår av kvittot.

Detta är något som bland annat hemelektronikbranschen beskyllts för tidigare.

– Vi jobbar inte med fejkade förepriser, det gör vi absolut inte. Som konsument kan man lätt följa vad som är ordinarie priser i vår katalog alternativt på webben, uppger vd:n.

– Jag kan bara beklaga att det förmodligen är fel på prisskylten. Alternativt kan det vara så att vi justerat priset vid katalogsläppet som sker två gånger om året, höst och vår. Det skulle kunna var en förklaring. Ordinariepriset på den här produkten är 2 195 kronor.


Kampanjen ger 20 procent i rabatt, men grundpriset på mattan var 200 kronor högre än tidigare.
Foto: Mio

Är det inte olyckligt att priset justeras upp samtidigt som ni har kampanj. Det äter ju upp en del av rabatten ni lockar med?

– Det kommer olika kampanjer och erbjudanden rullande under året. Den här kampanjen kom i direkt anslutning till katalogsläppet och det finns en risk att en gammal skylt fanns kvar i butiken, svarar Björn Lindblad på Mio.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!