Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ministern negativ till att införa 20-gräns i städer

Se varför Tomas Eneroth inte tycker att vi bör sänka bashastigheten från 50 km/h till 20 km/h i spelaren ovan.
Sverige infrastrukturminister Tomas Eneroth.Foto: Di TV
Foto: PETRA JONSSON

Sverige infrastrukturminister Tomas Eneroth säger att det inte är aktuellt att sänka hastigheten i städerna till 20 km/h.

Uttalandet kommer efter att flera forskare i veckan skrivit att nollvisionen för trafikdöd kräver en 20-gräns i tätorter.

I dag avslutades den tredje globala ministerkonferensen om trafiksäkerhet i Stockholm där Sverige har stått som värd tillsammans med FN:s världshälsoorganisation WHO. Sveriges värdskap beror på att man lyckats vända utvecklingen och minska antalet döda och skadade i trafiken, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth. 

– Förra året var det lägsta antalet döda i trafiken någonsin. Vi arbetar med ny teknik, med infrastrukturplanering och nollvisionen, säger Tomas Eneroth till Di TV Motor på konferensen. 

Tomas Eneroth berättar vad Sverige kan lära andra länder om trafiksäkerhet och nollvisionen för att minska dödsantalet i världen på grund av trafikolyckor.

Enligt Tomas Eneroth är den svenska nollvisionen, dvs det etiska ställningstagandet att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken, något som många andra länder intresserar sig för och som Sverige arbetar aktivt med. 

– Om vi ska nå nollvisionen så måste vi fokusera på två saker. Det ena handlar om oskyddade trafikanter och utmaningar med ny mobilitet i städer, som t ex elsparkcyklar, där vi kan arbeta mer med bland annat hastighetsövervakning. Det andra handlar om att se till att fortsatt bygga säker infrastruktur och säkra vägar.

Ett annat förslag är att sänka bashastigheten från 50 km/h till 20 km/h, vad tycker du om det?

– 20 km/h är inte aktuellt. Däremot så har vi ett förslag om sänkt bashastighet till 40 km/h. I grunden handlar det snarare om att hitta sätt att reducerar hastigheterna där bilar och fordon möter oskyddade trafikanter.    

Se hela programmet från den globala ministerkonferensen om trafiksäkerhet i spelaren ovan.
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!