Minister utesluter inte nya krav på spelbolagen

Socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi (S).
Foto: MARKO SÄÄVÄLÄ/TT / TT NYHETSBYRÅN
Kindred, som bland annat äger varumärkena Unibet, Bingo.com och Maria Casino, kommer kvartalsvis att rapportera hur stor del av intäkterna som kommer från så kallade problemspelare.
Foto: MAXIM THORÉ / BILDBYRÅN BILDBYRÅN

Spelbolaget Kindred börjar redovisa hur stor del av intäkterna som kommer från personer med spelproblem.

Initiativet välkomnas av regeringen, som inte utesluter att motsvarande krav kommer att ställas för få svensk spellicens i framtiden.

Kindred, som bland annat äger varumärkena Unibet, Bingo.com och Maria Casino, kommer kvartalsvis att rapportera hur stor del av intäkterna som kommer från så kallade problemspelare. Enligt företaget är förhoppningen att öppna för en ”faktabaserad dialog om osunt spelande”.

– Vi har sedan tidigare satt en ambition om att noll procent av våra intäkter ska komma från osunt spelande i slutet av 2023. Det vi gör nu är att gå ut med våra faktiska siffror, säger Kindreds vd Henrik Tjärnström.

Det senaste kvartalet kom 4,3 procent av intäkterna från det som bolaget själv definierar som ”osunt spelande”. Definitionen, som Kindred uppger är utvecklad i samarbete med ledande beteendeforskare, delar in spelarna i fyra kategorier: social, låg risk, medel risk och hög risk. Det är den sistnämnda gruppen man vill komma åt.

– Det är ett beteende snarare än beloppen. Det är klart att bakom alla de här siffrorna finns det individer och människor och personliga situationer. Det är det som gör att vi tar det här på ännu större allvar, säger Henrik Tjärnström.

”Bra första steg”

Initiativet välkomnas av socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi (S):

– Det är ett bra första steg. Det här gör att vi kan få till en vettig diskussion om de problem som vi har på spelmarknaden. Vi vet att det här är en av de mest riskfyllda branscherna som finns, med väldigt sårbara konsumenter.

Shekarabi öppnar även för att införa en sådan redovisning – hur stor del av bolagets intäkter som kommer från osunt spelande – som ett krav för att få svensk spellicens.

– Det är inte alls uteslutet att den här typen av åtgärder kopplas till licensen, säger han.

Shekarabi påpekar dock att riktlinjer och regleringar bara är en del av arbetet som behöver göras, den andra handlar om att aktivt hjälpa de som utvecklat problemspelande.

– Där har vi som samhälle en lång resa att göra, säger han.

”Väldigt naivt”

Att spelbolag i framtiden kan behöva uppvisa hur stor del av intäkterna som kommer från personer med spelproblematik löser inte grundproblemet, anser Henrik Nygren, rådgivare vid Spelberoendes förening i Stockholm.

– Det är väldigt naivt att tro att man kan komma ner till en nollvision. Samtidigt låter det intressant, jag blir nyfiken. Men är man en problemspelare är man väldigt sällan exklusivt knuten till ett bolag, då spelar man på de flesta. Så det här hjälper inte i första hand spelarna, säger han.

Enligt Nygren ligger det även i spelbolagens intresse att inte ha för många kunder som har problem med sitt spelande.

– Är man på ruinens brant är man inte en lika bra kund, bolagen behöver hela tiden fylla på med fler spelare.

Alla spelbolag som verkar på den svenska marknaden måste ha svensk spellicens. För den som får problem med sitt spelande går det att stänga av sig via tjänsten spelpaus. Det är dock inget som hindrar en avstängd spelare från att bege sig utanför det svenska skyddsnätet.

– Nästan 100 procent av de som ringer till oss och vill ha hjälp är redan spärrade via spelpaus, säger Henrik Nygren.

Spelpaus

Spelpaus är ett register som drivs av Spelinspektionen, där personer kan stänga av sig från allt spel hos bolag som har licens i Sverige. Den som stänger av sig där ska heller inte få någon direktreklam. I mitten av januari hade drygt 60 000 personer registrerat sig hos spelpaus

Spelbolagen måste kontrollera mot spelpaus varje gång en person registrerar sig eller loggar in för spel. Spelbolagen ska även göra en sådan kontroll innan de skickar ut marknadsföring.


Källa: Spelinspektionen

Orolig för ditt eller en anhörigs spelande?

Stödlinjen finns via telefon, mejl och chatt. Telefon 020-819 100 eller stodlinjen.se, där det också finns ett självtest.

Spelfriheten har också en hjälplinje, via telefon och chatt, öppen dygnet runt på 08-37 43 00 eller spelfriheten.se. Alla som svarar är själva spelberoende men lever i dag utan spel. Det finns också gratis självhjälpsmöten via zoom.

Spelberoendes riksförbund, Spelberoendegruppen, Spelstopp nu och GA Anonyma spelare har alla verksamhet runt om i landet.

Om du vill stänga av dig själv från spel på licensierade bolag är det lätt att göra på spelpaus.se.

Hit kan du vända dig om du mår dåligt

Ambulans, polis och räddningstjänst: akut 112, annars 11414.

Vårdguiden: 1177 (dygnet runt).

Jourhavande medmänniska: 08-702 16 80 (nattetid).

Jourhavande präst: 112 (nattetid).

Giftinformationscentralen: 010-45 66 700 (dygnet runt).

Självmordslinjen: 90 101 (dygnet runt; även chatt).

Föräldralinjen: 020-85 20 00 (vardagar kl 10–15 samt torsdagskvällar kl 19–21).

Äldrelinjen: 20-22 22 33 (vardagar kl 8-19 och helger kl 10-16).

Fler hjälpinstanser går att hitta på mind.se

Källa: Mind

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!