Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Miljontals mobilsvar hos Tele2 kan avlyssnas

Tele2 har en säkerhetsmiss, skriver DN. Foto: TT NYHETSBYRÅN
3,8 miljoner kunder berörs. Foto: TT NYHETSBYRÅN

En säkerhetsmiss hos Tele2 gör att röstmeddelande på mobiltelefoner kan avlyssnas av vem som helst, rapporterar Dagens Nyheter, DN. 

3,8 miljoner mobilkunder berörs. 

– Det är en lucka som har varit okänd, säger Viktor Wallström, kommunikationschef på Tele2, till DN

DN rapporterar att telekomjätten Tele2, med en fjärdedel av den svenska mobilmarknaden, har mycket allvarliga säkerhetsbrister. 

Bristen gäller operatörens system för röstmeddelanden och gör det möjligt för vem som helst att avlyssna Tele2-kundernas röstmeddelanden, enligt DN. 

Tele2 har 3,8 miljoner mobilkunder. 

Säkerhetsluckan har varit okänd för Tele2

Tidningen har testat bristen på ett tiotal telefoner med innehavarnas medgivande och kunnat avlyssna röstmeddelanden och andra nära hälsningsmeddelanden – utan att ange kod. 

Varför har ni inte gjort något för att stoppa möjligheten att komma åt meddelanden på det här sättet? frågar DN.

 – Det har varit en lucka som har varit okänd, säger Viktor Wallström, kommunikationschef på Tele2. 

Metoden att kunna avlyssna andras telefonsvar är enkel, enligt DN. Det handlar om att använda sig av så kallad spoofing, att man betalar för att det ska se ut som man ringer från ett annat nummer. Eftersom Tele2:s system då utgår från att numret som det rings ifrån är det ”rätta” så får personen fullständig tillgång till telefonsvaret utan att behöva ange kod, rapporterar DN. Tidningen har även kunnat byta lösenord genom tjänsten. 

Tele2 svar om säkerhetsbristen: ”Inte bara drabbar oss” 

DN skriver att de uppmärksammat Tele2 på säkerhetsluckan under fredagseftermiddagen. 

Expressen har fått svar från Tele2 angående säkerhetsbristen. 

”Det finns tyvärr mer eller mindre illegala webtjänster på nätet som kan möjliggöra att man tar sig in i andra abonnenters röstbrevlådor, så kallad ’a-nummer spoofing’. Det här är ett globalt problem som inte bara drabbar oss, utan även många andra operatörer. Vi har ambitionen att alltid ligga i framkant och förhindra försök till intrång av det här slaget, innan de påverkar våra kunders säkerhet”, skriver Fredrik Hallstan, chef för Fixed Communications hos Tele2 till Expressen.  

”Sedan vi fick kännedom om möjligheten till intrång i röstbrevlådor via vissa webtjänster som simulerar samtal från utlandet, så har vi förbättrat säkerheten genom att man måste ange sin fyrsiffriga kod när man ringer sin röstbrevlåda”, skriver Tele2 i ett mejl till DN. 

PTS: ”Det låter som något allvarligt”

”Vi har i dagsläget ingen kännedom om några fall där kunder har påverkats. Vi ser alltid allvarligt på incidenter av den här typen och gör vårt yttersta för att de inte ska upprepas.”

Tidningen har varit i kontakt med Post- och telestyrelsen, PTS, som är ansvarig tillsynsmyndighet. 

– Det låter som något allvarligt – inte alls bra. Det skulle kunna vara en integritetsincident i enlighet med våra regler. Om Tele2 upptäcker en sådan ska de göra en incidentrapport till oss inom 24 timmar till oss – det vill säga antagligen från när ni ringde och sade det. När vi får in rapporten granskar vi den och får då överväga om vi ska inleda ett tillsynsärende, säger Anna Montelius, vid enheten för för säkra kommunikationstjänster hos PTS, till DN. 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!