Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Miljonsuccén fortsätter för Carolina Gynning

Carolina Gynnings bolag Gynning Design AB fortsätter att gå starkt. Foto: / IBL BILDBYRÅ / IBL BILDBYRÅ
Carolina Gynning med pojkvännen Viktor Philipson. Foto: IBL BILDBYRÅ

Carolina Gynnings miljonsuccé fortsätter – men inte i samma takt som förut.

Förra året omsatte Gynning Design 25,9 miljoner kronor, jämfört med 26,6 miljoner 2017.

Och vinsten halverades.

– Webbhandeln drabbar även oss, säger bolagets vd Camilla Falgén.

Expressen har tidigare berättat hur förra ”Big Brother”-profilen Carolina Gynning, 40, gjort ekonomisk succé efter att ha sadlat om till entreprenör.

Efter flera år som modell började hon bygga hon upp en ny karriär, bland annat som programledare, författare och bloggare. Hon har också drivit ett galleri med sin mamma, konstnären Agneta Gynning.

Carolina Gynning. Foto: IBL BILDBYRÅ

Men den stora delen av hennes affärsverksamhet sker i bolaget Gynning Design AB. Företaget tillverkar, köper in och säljer smycken och heminredning, bland annat hos butikerna Cervera och Royal Design.

Gynning Design har också en webbshop och en fysisk butik i Birsta utanför Sundsvall.

https://www.instagram.com/p/Bt0-_jsAbp2/

Ökade intäkter för Gynning – tills nu

Designsatsningen har visat sig framgångsrik – bolagets intäkter har gått stadigt uppåt.

Gynning Designs första räkenskapsår, 2014, landade omsättningen strax under elva miljoner kronor. Därefter ökade den till 17,2 miljoner 2015, 22,5 miljoner 2016 och drygt 26,6 miljoner 2017.

– Absolut lever jag gott, men jag är ju en driven person som hela tiden vill ha större utmaningar och större projekt, sa Gynning till Expressen förra våren. 

Via bolaget Gynning Productions AB äger hon 70 procent av Gynning Design. Övriga 30 procent ägs av vd:n Camilla Falgén, som tidigare jobbat med Efwa Attlings smyckesföretag.

I ett mejl till Expressen skriver Falgén om framgångarna:

– Jag tror att vår styrka är Carolinas tydliga motiv som de flesta känner igen i dag, i kombination med snygg design och min kunskap att bygga och stärka varumärken.

Hon lyfter också fram ”fantastiska” och ”otroligt lojala” medarbetare.

Lägre omsättning och vinst

Nya siffror visar dock att Gynnings miljonsuccé stannade av en aning under 2018. Omsättningen landade på knappa 25,9 miljoner kronor – en minskning med 750 000 kronor.

Aktieägarna plockade ut 1,5 miljoner kronor i utdelning, varav 70 procent, 1 050 000 kronor, tilldelades Carolina Gynning. Motsvarande siffra för 2017 var 1,8 miljoner kronor. 

Samtidigt mer än halverades vinsten.

Resultatet före skatt landade på 1,5 miljoner kronor för 2018, jämfört med 3,3 miljoner 2017.

– Det är tyvärr tufft för de flesta butikerna runtom i landet. Webbhandeln slår hårt mot enskilda fysiska butiker och det drabbar då även oss, som till största del jobbar med dem som kunder, skriver Camilla Falgén i ett mejl.

https://www.instagram.com/p/BvBqiQVA-DB/

En annan orsak är ökade personalkostnader, framgår av årsredovisningen.

Samtidigt har Camilla Falgén och Carolina Gynning planer på att ”inom något/några år” lansera produkter utomlands.

– Vi tar allt i rätt ordning och kommer att fortsätta stärka varumärket i Sverige för att sedan när vi är ekonomiskt mogna satsa främst på Europa, berättar vd:n.

Utöver Gynning Design och Gynning Productions äger Carolina Gynning 50 procent i Kämpinge Trading AB, som bland annat bedriver vinförsäljning via Gynningwine.se.

PR-experten: ”Har hållit lägre profil”

PR-experten Paul Ronge är imponerad av Carolina Gynnings resa.

– Hon har ändrat sitt varumärke successivt, från ”Big brother” till att bli en erkänd konstnär, säger han.

Nyckeln är, enligt Paul Ronge, att låta det ta tid. Att lära av gamla misstag och att göra ett bra jobb.

– Jag uppfattar också att Gynning har hållit en lägre profil. Less is more-PR spelar en bra funktion, det blir PR för att hon är lite mer lågmäld.

Profiler som lyckats kommersialisera sitt kändisskap

Isabella Löwengrip

2005 startade hon bloggen Blondinbella.se och blev både en av Sveriges första och största influensers. Därefter har breddat sin affärsverksamhet och 2018 utsågs hon till Sveriges mäktigaste kvinna i svenskt näringsliv.

Hon driver i dag flera bolag tillsammans med Pingis Hadenius, varav det största är Löwengrip Beauty. Hudvårdsbolaget omsatte i fjol 85 miljoner kronor men med ett blygsamt nettoresultat på fyra miljoner kronor, enligt Dagens industri. Tolv personer arbetar med 28-åringens sociala medier och verksamheten omsätter cirka två miljoner kronor, uppger hon för tidningen.

Hon har ett sammanlagt eget kapital i samtliga bolag på drygt tio miljoner kronor. Totalt 70 personer är anställda i de befintliga bolagen.

 

Therése Lindgren

2013 började Therése Lindgren sin karriär som Youtuber och i dag har hennes konto över 900 000 följare. Nästan lika många följer hennes Instagramkonto.

I fjol lanserade hon skönhetsmärket Indybeautysweden som under sitt första år omsatte drygt 23 miljoner kronor, enligt Di.

Dessförinnan hade hon skrivit boken ”Ibland mår jag inte så bra” som sålde i över 200 000 exemplar och blev 2016 års bäst säljande fackbok i Sverige.

 

Bianca Ingrosso

Dottern till Pernilla Wahlgren föddes in i kändisskap men har gjort sig ett eget namn genom både sociala medier och realityserien ”Wahlgrens värld”.

Samtidigt har hon lanserat egna varumärken.

Bianca Ingrosso AB har ökat omsättningen från 6,7 miljoner kronor förgående år till drygt 17,4 miljoner. Det innebär intäkter på nästan 1,5 miljoner kronor varje månad. Resultatet efter skatt blev drygt 8,5 miljoner. I dag ägs bolaget av ett holdingbolag.

Bianca Ingrosso har även varumärkesskyddat sitt eget namn samt varumärket ”By Ingrosso” hos PRV.

Ronge menar att Gynning framhäver sin konst snarare än hur bra det går i bolaget. Och han säger att om man gör ett bra jobb kan man med hjälp av bra PR ”leva på det hur länge som helst”.

– Jag tror hon är väldigt klok också, om man fått ett antal smällar så är det en väldig inteckning på erfarenhetskontot. 

Carolina Gynning på Ibiza

Efter de ekonomiska framgångarna kunde Gynning förra året uppfylla en dröm och köpa en lägenhet på Ibiza, som har en speciell betydelse för henne.

– Jag kom till Ibiza första gången när jag var 18 år. Det är alltså 22 år sedan – Gud, det låter hemskt länge! Jag har så många härliga vänner där, alla är mycket mer spirituella och öppna för nya trender. Det är där jag tankar kraft och hämtar min inspiration, sa hon i höstas.

Carolina Gynning visar upp livet på hennes drömö Ibiza. Foto: Instagram
Carolina Gynning bjuder med sig av sitt liv på Ibiza. Foto: Instagram
Carolina Gynning är bland annat känd som konstnär. Foto: CHRISTER WAHLGREN / KVÄLLSPOSTEN/EXPRESSEN

Gynning har kvar sin bas på Ekerö utanför Stockholm men befinner sig den här veckan på Ibiza. På sociala medier visar hon upp sin tillvaro på ön.

”Inget ger mig mer kraft än naturen på Ibiza”, skriver hon på Instagram

Nya kärleken: ”Ajes” son

Carolina Gynning har på senare tid också hittat kärleken igen. På Unicef-galan den 1 maj dök hon upp på röda mattan med nya pojkvännen Viktor Philipson.

33-åringen är son till miljonären Anders ”Aje” Philipson, 76, en av Sveriges mer förmögna män. Aje Philipson är arvtagare till Gunnar och Märtha Philipson som under 1900-talet byggde upp ett miljonimperium som återförsäljare av Mercedes i Sverige genom Philipson Automobil AB. Han är även känd som en av Carl XVI Gustafs närmaste vänner.

Expressen har sökt Carolina Gynning.

Carolina Gynnnings miljonsuccé – år för år

Gynning Design AB 

 

2018

Nettoomsättning: 25 865 363 kronor

Resultat efter finansiella poster: 1 971 273 kronor

 

2017

Nettoomsättning: 26 624 807 kronor

Resultat efter finansiella poster: 4 673 981 kronor

 

2016

Nettoomsättning: 22 485 160 kronor

Resultat efter finansiella poster: 4 593 426 kronor

 

2015

Nettoomsättning: 17 223 322 kronor

Resultat efter finansiella poster: 4 534 901 kronor

Karriären

Modell: Upptäcktes av en modefotograf vid 16 års ålder och arbetade som hyllad modell i tio år, bland annat i Paris, Aten och Milano.

 

Författaren: Debuterade med den självbiografiska boken ”Ego girl” 2005. Sedan dess har hon bland annat gett ut fortsättning ”Ego woman” och deckarböckerna ”Laura – flickan från havet” och ”Vanessa – flickan i glaskupan”.

 

Konstnären: Carolina Gynnings färgstarka målningar av kvinnoansikten och kvinnokroppar säljer som smör – till ett högt pris.

 

Skådespelaren: Innan ”Big brother” hade Carolina Gynning en liten roll i den franska filmen ”Happily ever after” där hon spelade mot bland andra Johnny Depp. Hon har också en av huvudrollerna i Jesper Ganslandts film ”Blondie” där hon spelar mot bland andra Marie Göranzon, Helena af Sandeberg och Alexandra Dahlström. Hon har också spelat i tv-serier som ”Lingoligan” och ”Torpederna”.

 

Tv-karriären: Carolina Gynning gjorde sin tv-debut i skandalsåpan ”Big brother”. Två år senare tävlade hon i ”Let's dance”. Sedan dess har Carolina Gynning arbetat som programledare för bland annat ”Förkväll”, ”Stjärnor på is”, ”Hjälp! Jag är med i en japansk tv-show” och ”Sommarkrysset” i TV4.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!