Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Miljonstrid om lyxbåt med Allra–profilen vid ratten

– Det är inte min båt, det är trams vilket till och med Pensionsmyndigheten insett, säger Allra–grundaren Alexander Ernstberger.Foto: ALLRA
Kronofogden vill sälja lyxbåten som misstänks tillhöra Alexander Ernstberger.Foto: FRANKIEFANG
Utredningen mot misstänkta i Allra–härvan pågår fortfarande, Två av de misstänkta befinner sig på flykt utomlands.Foto: JOHAN VALKONEN / JOHAN VALKONEN/STELLA PICTURES STELLA PICTURES

Allra–grundaren Alexander Ernstberger har åkt omkring i en lyxbåt i Stockholms skärgård som han hävdar inte tillhör honom.

Båtäventyret har nu hamnat i domstol med två myndigheter  på kollisionskurs.

– Tramsigt, säger Alexander Ernstberger.

Det våras för båtfolket. 

Men inte för den lyxbåt som pensionsbolagets grundare Alexander Ernstberger förfogat över privat vid vissa tillfällen och kört omkring med i Stockholms skärgård. Den ligger på torra land, beslagtagen av Kronofogden.

Båten är värd minst 7,6 miljoner kronor.

Men vem äger egentligen lyxbåten?

Svaret på frågan beror på vem som får frågan.

– Den är inte min, säger Alexander Ernstberger.

Den tillhör Alexander Ernstberger, hävdar Skatteverket.

Nej, den tillhör inte honom, säger Pensionsmyndigheten, som plötsligt står på samma sida som Allra–profilen.

Det är en båt av den här typen striden gäller.Foto: FRANKIEFANG

För ovanlighetens skull är Pensionsmyndigheten och Alexander Ernstberger eniga i det juridiska bråk som tonat upp och nu ligger på  Nacka tingsrätts bord.

 Bakgrunden till tvisten om ägarskapet till lyxbåten "Samisa" är följande.

Kronofogden agerade mot de misstänkta i Allra

När Ekobrottsmyndigheten, EBM, slog till mot de misstänkta i pensionsbolaget Allra och dess föregångare Svensk Fondservice, agerade också kronofogden. Personal från myndigheter lade bland annat beslag på en del värdeföremål som fanns i Ernstbergers lyxvilla på Lidingö.

Men personalen från Kronofogden fann också en lyxbåt på en annan adress.

Båten, en  Delta 54 av 2011 års modell, togs när Alexander Ernstberger satt häktad i höstas, misstänkt för grov trolöshet mot huvudman.

LÄS OCKSÅ: Polisen har avlyssnat de misstänkta i Allra–härvan

Båten belades med kvarstad, och ingår i de krav som Pensionsmyndigheten flaggat för på 242 miljoner kronor. Det är pengar som myndigheten misstänker att pensionsspararna  som satsat i PPM–systemet har blivit blåsta på.

Men hela det rättsliga efterspelet dröjer och lyxbåten drar hyreskostnader som ytterst skattebetalarna får stå för.

Därför har kronofogde Clarence Eliasson efter utredning slagit fast att båten får säljas.

Men Alexander Ernstberger hävdar att det inte är han personligen som äger båten, utan företaget Whirlybird AB, som i sin tur ägs av Ernstberger. Därför han han gått till domstolen för att stoppa försäljningen.

 I och med att de ekonomiska kraven är riktade mot Allra–grundaren personligen ska båten inte kunna tas av Kronofogden, anser Ernstberger.

Lyxbåten får säljas

Skatteverket stödjer sig nu på kronofogde Clarence Eliassons utredning och slår fast i sitt yttrande till tingsrätten att det är Alexander Ernstbeger personligen som äger båten. Därmed kan båten också säljas.

Skatteverkets handläggare Camilla Erlandsson slår i sitt yttrande fast att lyxbåten tillhör Alexander Ernstberger personligen. Därmed kan också staten/kronfogden sälja båten.

Skatteverket pekar på flera omständigheter:

Båtförsäkring för privat bruk i Alexander Ernstbergers namn 

Av årsredovisningarna mellan 2013 och 2016 finns inget som antyder att lyxbåten används för uthyrningsverksamhet hos bolaget.

"Tvärtom så har det endast framkommit fakta på att det är Alexander Ernstberger själv som använt båten i privata sammanhang", skriver handläggaren Camilla Erlandsson i ett yttrande till Nacka tingsrätt.

Skatteverket påpekar också att det är Ernstberger personligen som undertecknat kontraktet om båten i egenskap av privatperson.

LÄS OCKSÅ: Kronofogden överraskande beslag av Ernstbergers Rolex-klocka

Vidare:

"Alexander Ernstberger måste så som ledamot och företrädare för fem aktiebolag ha insikt i konsekvenserna av att underteckna ett bindande avtal och före undertecknandet i så fall påtala eventuella felaktigheter i avtalet".

En bild invändigt från den aktuella båttypen.

 

Camilla Erlandsson, handläggare på Skatteverket, har skrivit yttrandet till domstolen:

– Mitt yttrande får tala för sig själv. Jag kommer inte säga något mer.

Yttrandet är daterat den 18 april.

Pensionsmyndigheten på Ernstbergers sida

Samma datum finns angivet på Pensionsmyndighetens yttrande där man går på Alexander Ernstbergers linje.

Pensionsmyndighetens "friande" brev till Nacka tingsrätt undertecknat av chefsjuriten Mikael Westberg där man ställer sig på samma sida som Allra–profilen Alexander Ernstberger.

Myndighetens chefsjurist Mikael Westberg skriver:

"Pensionsmyndigheten bestrider inte Alexander Ernstbergers överklagande. Omständigheter föreligger som ger skäl att anta att motorbåten Delta 54 "Samisa" ägts av bolaget Whirlybird AB snarare än av Alexander Ernstberger personligen".

– Jag har inte tagit del av Skatteverkets yttrande. Men ibland gör man olika bedömningar.  Nu får domstolen pröva hur det förhåller sig, säger Mikael Westberg till Expressen.

– Båten är inte min, säger Allra–grundaren Alexander Ernstberger.Foto: ALLRA

Alexander Ernstberger håller fast vid linjen att lyxbåten inte tillhör honom personligen utan hans bolag  Whirlybird AB.

Vems är båten?

– Det är inte min båt, det är trams vilket till och med Pensionsmyndigheten insett. Bolaget har köpt fartyget, bolaget har betalt för fartyget, bolaget har stått för alla kostnader, bolaget är registrerad ägare till fartyget. För den tid som jag haft möjlighet att nyttja bolagets fartyg privat så har jag betalt förmånsvärdet och tagit upp summan i min deklaration. Det är väldigt märkligt om man skulle köpa något privat och sedan betala flera hundra tusen kronor i förmånsvärde.

Men det är du som äger företaget?

– Jag äger företaget. Det har inget med saken att göra.

Det är inte ett upplägg?

– Fartyget har ägts av bolaget sedan 2014 och jag har betalt förmånsvärde för den tid som jag haft möjlighet att nyttja fartyget privat. Jag förstår inte Skatteverkets invändning, i så fall menar de också att jag bör få tillbaka de skatter och avgifter som jag har betalat för förmånen?

Har någon annan hyrt båten?

– Ja, det har funnits lite hyresintäkter på båten. Men fram för allt har det varit en investering för bolaget. 

LÄS OCKSÅ: Allra–ägarnas lyx–liv - åkte på party med privatjet

De misstänkta i Allra-härvan

• Allras grundare Alexander Ernstberger, 32, misstänks för grov trolöshet mot huvudman. Han satt häktad i sju veckor men släpptes i slutet av november 2017.

Han förnekar brott.

• Mattias Bengtsson, 40, också utpekad som en av nyckelpersonerna i Allra–härvan, är häktad i sin frånvaro misstänkt för grovt penninghäleri. Han är också häktad misstänkt för grov bestickning.

Han förnekar brott via sin försvarare, advokat Sargon De Basso.

• Olle Marcusson, 41, ansvarig för Allras verksamhet i Luxemburg, misstänks för grov trolöshet mot huvudman och grovt bokföringsbrott. Han häktades samtidigt som Ernstberger, men släpptes fri efter sex veckor.

Marcusson förnekar brott.

• Ewran Mersin, 41, var Allras ansvarige för verksamheten i Dubai. Han är häktad i sin frånvaro misstänkt för grov trolöshet mot huvudman, men har via sin advokat förnekat brott.

• Johan Bergsgård, 47, tidigare direktör inom Allra, som satt häktad misstänkt för grov trolöshet mot huvudman i två veckor.

Han förnekar brott.

En sjätte person har fått advokat och misstänks för grov trolöshet mot huvudman.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!