Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Miljonregnet över Pridefestivalen - så mycket pengar får man i bidrag

Pride-tåget är en av höjdpunkterna under Pride-veckan.Foto: TT NYHETSBYRÅN
Foto: VILHELM STOKSTAD/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: IZABELLE NORDFJELL / IZABELLE NORDFJELL EXPRESSEN

Pridefestivalen har inletts i Stockholm, en kärleksfest som i år beräknas omsätta över 17 miljoner kronor.

Trots rekordöverskott på över en miljon kronor förra året, får arrangörerna i år bidrag från Stockholms stad på 400 000 kronor.

En sammanställning som Expressen gjort visar att arrangörerna sedan 2008 fått totalt fem miljoner kronor i marknadsföringsstöd.

– Av erfarenhet vet vi att stora och internationella evenemang stärker stadens attraktionskraft både för invånare och för turister, säger Caroline Strand vid Stockholm Business Region, en del av Stockholms stad.

Stockholm Pride drog i gång på fredagskvällen och under en dryg vecka blir det fest, seminarier och andra evenemang i flera delar av huvudstaden.

Under några år brottades festivalen med underskott, men de senaste åren har föreningen som arrangerar festivalen fått ordning på ekonomin.

 

LÄS MER: Miljardärens gåva till Sverige: jättekonsert

 

Förra året gjorde man ett överskott på 1,25 miljoner kronor, betydligt bättre än förväntade 141 000 kronor. 2016 gjorde man ett hyggligt resultat på drygt 600 000 kronor.

Trots det goda resultatet vänder man sig årligen till Stockholm Business Region, ett bolag som ägs av Stockholms stad och som har till uppgift att marknadsföra och utveckla Stockholm, och ber om ett bidrag på 500 000 kronor.

I år beviljades arrangören 400 000 kronor i bidrag.

Alf Kjeller, projektledare och kommunikationschef för Pridefestivalen.Foto: Pride

– Resultaten går upp och ner bland annat beroende på vädret, en regnig torsdag och det har blivit rejält mycket sämre resultat, säger Alf Kjeller, projektansvarig inom Europride.

Han fortsätter:

– Pengarna vi får på detta sätt används mycket i internationell marknadsföring för att locka turister till Pride och Stockholm.

Tre miljoner för Europride

Han säger att Stockholm Pride varje år genererar 200 årsanställda inom turismnäringen och hänvisar till en undersökning från 2014.

Sedan 2008 har Stockholms stad betalat ut fem miljoner kronor i bidrag till festivalen.

I år är festivalen större. Det är så kallad Europride, en benämning som ett lands Pride-arrangör kan ansöka om hos den europeiska samarbetsorganisationen för Pride-festivaler. Stockholm har tidigare haft Europride 1998 och 2008. 

Värdskapet överlämnades vid Europride-festivalen i Madrid förra året. På plats var då kulturminister Alice Bah Kuhnke (mp).

 

LÄS MER: Oj, vilken härlig fest när miljardären fyllde 72 år

 

Men att få Sverige att arrangera Europride var inte gratis.

–  Vi har satsat tre miljoner för att arrangören ska vinna det till Stockholm, säger Caroline Strand vid Stockholm Business Region.

Caroline Strand, Stockholm Business Region.Foto: (c) jann@lipka.se

Men miljonregnet över Pride-festivalen kommer inte bara från skattebetalarna. 

Av ansökan till Stockholms stad framgår att föreningen för 2018 drar in fyra miljoner i sponsring, 3,5 miljoner från  "aktörer", som företag och restauranger som vill driva verksamhet på området, och att man säljer biljetter för 5,7 miljoner kronor.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!