Storstockholms Lokaltrafik, SL:s krav på Metro ligger i tidningens dotterbolag Tidnings Aktiebolaget Metro AB. Skulden uppgår till drygt 15 miljoner enligt dotterbolagets inlämnade borgenärsförteckning som registrerades hos Stockholms tingsrätt i går onsdag, några timmar innan domstolen godkände rekonstruktionen.
De totala skulderna i Metros dotterbolag ligger på 40 miljoner kronor, varav 15,6 miljoner gäller tryckerikostnader. Den andra stora posten gäller skulden till SL på de drygt 15 miljonerna.

Metro kräver 30 miljoner av SL
Men Metros ägare Christen Ager-Hanssen hävdar att SL inte följt avtalet, att man tänker beskrida kravet på 15 miljoner kronor och i stället kräva SL på 30 miljoner kronor i en form av skadestånd.
– Vårt motkrav på SL är 30 miljoner kronor, säger Christen Ager-Hanssen till Expressen.

Av borgenärsförteckningen, som är inlämnad till Stockholms tingsrätt, framgår SL:s krav på 15 miljoner kronor på Metros dotterbolag.
– Vi beskrider SL:s krav. Vi har massor med motkrav, allt är inte samlat ännu. Men det är massor de har gjort fel i förhållande till det avtal som vi har med SL, säger Christen Ager-Hanssen
Är ni beredda att ta SL till domstol?
– Ja, absolut.
Christen Ager-Hanssen har tidigare sagt till Expressen att avtalet med SL är uppsagt. Från SL:s sida har man hävdat att avtalet om distribution av gratistidningen i tunnelbanan och på vissa andra nyckelställen, gäller och inte har sagts upp av Metro.
Intern SL-promemoria avslöjar Metros avvecklingsplan
Men av en promemoria som Expressen tagit del av framgår att diskussionen om en uppsägning av avtalet har förts mellan SL:s trafikförvaltning och Metro. Promemorian kan tolkas som en form av informell uppsägning.
Mötet ägde rum den 3 april förra året och det är Metro som påkallat mötet. Den interna promemorian hos SL från mötet bär rubriken ”Förvaltningsmöte mellan SL och Metro” och handlingen är klassificerat som ”Känslig”.
Expressen har läst promemorian. Det framgår att distributionen av tidningen är kraftigt överdimensionerad och bygger på ett avtal från 1995. ”Konsumenternas beteende har ändrats, efterfrågan på tidningen i SL:s miljö har drastiskt minskats”.

Vidare att de höga kostnaderna för distributionen samt SL:s ersättning gör ”affären mycket olönsam”.
Det går också att utläsa att gratistidningen har rätt att säga upp avtalet med Metro vid ett ekonomiskt dåligt resultat.

Av promemorian från mötet framgår att Metros representant signalerar att tidningen avser att avsluta avtalet med SL i samband med sommaruppehållet. Sista distributionsdag var satt till den 6 juli 2018. Därefter ska distributionsställ och kärlen där lästa tidningar kan kastas, dras in.
Både gratistidningen Metros moderbolag Metro Media House AB och Tidnings aktiebolaget Metro AB genomgår nu rekonstruktion ledd av advokat Helena Ståbi i hopp om att kunna få till stånd en ackordsuppgörelse med fordringsägarna och driva tidningen vidare i en ny form som inte är sammankopplad med SL och distribution i tunnelbanan.
Metro satsar digitalt
Huvudfokus i den kommande affärsplanen blir en digital satsning, men papperstidningen kommer att bli kvar om än i bantad version med färre utgivningsdagar och även en prenumererad upplaga.
- Vi är färdiga med affärsplanen om några dagar, säger Christen Ager-Hanssen.
Ett möte med den av tingsrätten utsedda rekonstruktören, advokat Helena Ståbi är inplanerat.
– Vi kommer att ha en genomgång med bolaget och ägarna i början av nästa vecka där de ska gå igenom sin nya affärsplan, säger Helena Ståbi.
Tidigare ägaren Kinnevik hotas av stämning
Metros akuta ekonomiska krisläge skyller Christen Ager-Hanssen på den tidigare ägaren, investmentbolaget Kinnevik. Han anklagar dem för att ha blåst upp de ekonomiska siffrorna med hjälp av en tidigare nyckelmedarbetare inom Metro innan försäljningen av bolaget till hans bolag Custos. Metros ägare har aviserat att Kinnevik ska stämmas på 300 miljoner kronor.
– Vi är helt trygga med hur den här processen har gått till, har Kinneviks kommunikationsdirektör Torun Litzén tidigare sagt. Och tillagt:
– Custos hade all tillgänglig finansiell information för att bedöma hur det gick för Metro och vi är helt trygga med hur den processen har gått till.