Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Metro lägger ner sin journalistiska verksamhet

Metros publisher och ansvariga utgivare Thomas Eriksson bekräftar att tidningen lägger ner sin journalistiska verksamhet. Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: TT NYHETSBYRÅN
”Jag har sagt hela tiden att det inte behövs några journalister”, sa ägaren Christen Ager-Hanssen i fredags. Foto: Leif Brännström

Nu står det klart – Metro lägger ner sin journalistiska verksamhet.

Det bekräftar Metros publisher och ansvariga utgivare Thomas Eriksson.

– Det är en förlust för Sverige. Det är oerhört tråkigt, säger han.

Enligt uppgifter till DN blir nyhetsförmedlaren i stället en debattsajt med kommersiellt innehåll.

Under fredagen berättade medarbetare för SVT och Expressen att Metros produktion hade avstannat. De kvarvarande journalisterna och hela säljavdelningen skulle också sägas upp från sina positioner.

Det officiella beskedet väntades till måndagen – och nu bekräftas uppgifterna av Metros publisher och ansvariga utgivare, Thomas Eriksson, skriver SVT.

Thomas Eriksson bekräftar nyheten även för Expressen.

– Ja, styrelsen tog det beslutet i går. I samband med det väljer jag att lämna verksamheten. Jag har redan gjort min sista arbetsdag, säger han.

– Det är en förlust för Sverige. Det är oerhört tråkigt. 

Thomas Eriksson menar att Metro har fyllt en viktig funktion som nyhetsförmedlare till människor som annars inte kommer i kontakt med journalistiken.

”Jätteförlust för samhället”

– En massa människor i samhället blir nu utan gratis kvalitetsjournalistik. Det är en jätteförlust för samhället, säger han.

Enligt uppgift till Expressen handlar det om sex journalister och åtta säljare som sägs upp, på beslut av styrelsen. 

– Jag har sagt hela tiden att det inte behövs några journalister. Jag har rekommenderat styrelsen att säga upp alla journalister och i stället satsa kommersiellt på det som är affärsmässigt rätt. Vi jobbar inte med journalistik, det här har varit vår plan hela tiden under rekonstruktionen , sa ägaren Christen Ager-Hanssen till Expressen under fredagen. 

Metro blir debattsajt

Under söndagen rapporterade DN att Metro i stället satsar på att bli en debattsajt med betalt innehåll. För en privatperson kommer en debattartikel att kosta 5 000 kronor. För företag blir kostnaden högre, medan pensionärer får ett billigare pris.

Enligt uppgifter till Expressen står det också klart att verksamheten kommer att styras från London. Beräkningar som Metro har gjort visar att verksamheten kan ge mellan 40 och 50 miljoner kronor per år. 

Texten uppdateras.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!