Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Metro betalade inte in personalens pensioner

Metros skatteskuld uppgår till närmare 9 miljoner kronor.
Foto: FOTOGRAFERNA HOLMBERG
Metros lokaler i Stockholm.
Foto: Emma Hammarfeldt

Metros skuldberg växer.

Expressens granskning visar att tjänstepensionsbolagen Collectum och Fora har ansökt om betalningsförelägganden. Det har också bland annat Postnord, Scandic Hotels och Kantar Sifo gjort.

På gratistidningens bankkonton har kronofogden endast lyckats beslagta 2,8 miljoner kronor av skatteskulden på närmare 9 miljoner.

– Det här är väldigt oroande så klart. Om det skulle bli en konkurs drabbas alltid de anställda, säger Ulrika Hyllert, ordförande i Svenska journalistförbundet.

Metro har 761 000 läsare per dag, men är nu i en allvarlig kris. 

2016 gick gratistidningen med 15 miljoner kronor i förlust och 2017 blev minusresultatet hela 61 miljoner. 

På lördagen avslöjade Expressen att Kronofogdemyndigheten försökt kassera in tre skatteärenden som gått till indrivning:

• En skatteskuld på 5 miljoner.

• En skatteskuld på 3,9 miljoner kronor.

• Trängselskatt, utebliven betalning på 1 100 kronor.

Totalbeloppet för de tre skulderna uppgick till 8 915 283 kronor.

I torsdags och fredags blev det napp för Kronofogdemyndighetens specialenhet, som uteslutande ägnar sig åt mer svårindriva skulder, när fogdarna hittade tre konton hos Nordea registrerade på Metro Media House AB. Men där lade staten bara beslag på cirka 2,8 miljoner kronor, så ännu saknas 6,1 miljoner som skattebetalarna vill ha.

Facket är kritiskt

Svenska journalistförbundet (SJF) är kritiskt till Metros majoritetsägare Christen Ager-Hanssen.

– En seriös ägare hamnar inte i den här situationen. Alla företag behöver vara kompetenta men det är extra viktigt när det gäller journalistik. Försätter man ett företag i den här situationen är det tveksamt om man ska driva företag, säger ordförande Ulrika Hyllert.

Ager-Hanssen, som också är vd för Metro, sa på lördagskvällen till Expressen att ”det är business as usual”, men om inte fordringarna betalas krävs ett försök till företagsrekonstruktion eller så blir det konkurs.

Christen Ager-Hanssen är majoritetsägare och vd för Metro.
Foto: Expressen / TT NYHETSBYRÅN

Expressen har tagit en del av en lista över alla bolag som har ansökt om betalningsföreläggande mot Metro det senaste året.

”Business as usual”

Opinionsinstitutet Kantar Sifo vill ha 712 500 kronor, tjänstepensionsbolaget Collectum 379 127 kronor och Svensk direktreklam 136 500 kronor. Utöver det kräver flera parkeringsbolag tillsammans över 200 000 kronor Det finns också krav från bland annat Postnord, Svea ekonomi, Fora och Scandic Hotels. 

Den totala summan uppgår till 2 286 940.

Bland fordringsägarna sprider sig nu nervositeten för om Metro kommer att kunna betala? 

På Kantar Sifo vill vd:n Yvonne Pernodd inte uttala sig:

– Jag säger inte ett dugg om den, jag kan inte kommentera mina kunder, säger Pernodd.

Carl-Magnus Löfström, kommunikationschef på tjänstepensionsbolaget Collectum, kan inte uttala sig i det aktuella fallet, men säger generellt att det företag betalar in till dem är avsättningar till tjänstepension. Det betyder att Metro har låtit bli att betala in närmare 400 000 kronor i tjänstepension.

– Det är väldigt ovanligt att företag inte betalar sina räkningar.

Generellt, hur vanligt är det att företag inte betalar in till tjänstepensionen?

– Det är väldigt ovanligt. De flesta betalar de räkningar de får, det händer väldigt sällan att det blir förelägganden, säger Carl-Magnus Löfström.

I medie-Sverige florerar uppgifter om att Metro också haft svårt att betala andra leverantörer. Mats Johansson som företräder Bonnier News-ägda Bold, som trycker gratistidningen, vill dock inte kommentera om Metro har obetalda fakturor. 

Johansson är också styrelseordförande för TT Nyhetsbyrån, vars tjänster Metro abonnerar på. Där säger TT:s vd Jonas Eriksson:

– Vi kommenterar aldrig kundförhållanden.

SL:s krav på Metro

Klart är dock att Stockholms Lokaltrafik (SL) som låter Metro distribuera gratistidningarna i exempelvis tunnelbanan kräver Metro på 9,8 miljoner för utebliven betalning.

Dessutom har Metros hyresvärd Alecta stämt tidningen på 2,4 miljoner kronor i utebliven hyra för den 1 761 kvadratmeter stora tidningslokalen på Regeringsgatan i Stockholm. Alecta vill att domstolen beslutar om att vräka Metro.

Metros lokaler i Stockholm.
Foto: Emma Hammarfeldt

Svenska journalistförbundets ordförande Ulrika Hyllert har pratat med den lokala klubbordföranden på Metro.

– Det finns en oro bland personalen men det är blandat. Det har varit väldigt stökigt med den här ägaren, säger Hyllert.

Litar inte på löftet

Hon tycker att ägarna – med Christen Ager-Hanssen som frontfigur – har kommit med ”mycket bortförklaringar” och att det är svårt att lita på hans löfte om en nyemission på 50-60 miljoner kronor.

– Journalisterna på Metro bedriver en proffsig och oberoende journalistik som är trovärdig, men om en ägare hanterar bolaget på det här sättet borde man hålla sig ifrån mediebranschen. Det här är så långt från trovärdighet och proffsighet man kan komma, säger Hyllert.

Affärsmannen Mats Qviberg var kompanjon med Christen Ager-Hanssen när Custos Group köpte Metro 2017. Han har i dag inget med Metro att göra och säger till Expressen att han inte hade ”en susning” om de ekonomiska problemen:

– Jag läste en intervju i Fokus för någon månad sen och då lät det som att det gick bra för honom (Ager-Hanssen, reds anm).

I övrigt vill Qviberg inte kommentera krisen i Metro.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!