Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Raseriet inom Ledarna: ”Vi har full förståelse”

Foto: DELL - STOCK.ADOBE.COM / DELL - STOCK.ADOBE.COM 56568366

Medlemmarna flyr från fackförbundet Ledarna, efter Aftonbladets artiklar om dyra tjänsteresor, konferenser och förmånsbilar.

Nu bemöter ordförande Andreas Miller kritiken.

”Vi har haft en del regler på Ledarna som varit för generösa”, skriver han i ett öppet brev.

Aftonbladet har i flera artiklar granskat hur olika fackförbund använder medlemmarnas pengar. I Ledarna har villkoren för facktopparna varit generösa – bland annat med dyra tjänstebilar, tjänsteresor för miljonbelopp och lyxiga konferenser.

Nu har medlemmarna fått nog.

Flera hundra av dem har begärt utträde ur facket och på Ledarnas Facebook är kritiken hård. Enligt Ekot har ungefär 300 velat lämna sen granskningen inleddes den 5 februari.

Arga medlemmar i Ledarna

– Jag har varit med i Ledarna i jättemånga år, säkert 15-17 år. Nu är jag jättebesviken, säger en medlem till Sveriges Radio.

På Facebook skriver en annan:

”Jag är medlem sedan 13 år tillbaka. Porsche som tjänstebil? Seriöst?? Har ni ingen moral? Hur har ni planerat att kompensera era medlemmar? Vi har finansierat detta verklighetsfrånvända beteendet och kräver något mer än en usel ursäkt”.

Totalt har Ledarna drygt 90 000 medlemmar.

Flera kräver nu också att ledningen avgår, skriver Aftonbladet. 

I ett öppet brev till alla Ledarna medlemmar bemöter förbundets ordförande Andreas Miller den omfattande kritiken:

”Jag har nåtts av arga och frustrerade medlemmar och har full förståelse för reaktionerna. Normer och värderingar förändras över tid och ett förbund som Ledarna ska följa med sin samtid. I vårt översynsarbete kan jag konstatera att vi har haft en del regler på Ledarna som varit för generösa. Så vill jag inte ha det framåt”, skriver han.

Ledarnas ordförande Andreas Miller säger att fackförbundet nu ändrat sina regler. Foto: Ledarna

Andreas Miller i internt brev

Miller redogör för de förändringar som har gjorts.

Han skriver att han inte vill att Ledarna förknippas med ”en facklig förmånskultur”. Därför har styrelsen och kansliet bland annat infört en ny bilpolicy med ett maxtak för inköp av förmånsbilar och en ny resepolicy som går ut på att resa hållbart och i ekonomiklass.

Samtidigt ser förbundet över sin medföljandepolicy.

”I media har framkommit att anhöriga åkt med på styrelseresor och konferenser på Ledarnas bekostnad – så ska det självfallet inte vara. Det tillhör en förgången tid”, skriver Andreas Miller i sitt interna brev.

Han skriver vidare att det är nödvändigt för förbundet att resa både i Sverige och utomlands för att håll sig uppdaterat – men att studieresorna tidigare har varit för dyra.

Ordförande Andreas Miller om sin bil

Samtidigt skriver Aftonbladet att Ledarna har vägrat lämna ut uppgifter om nya resor som tidningen har frågat om.

– Vi har bestämt att vi drar streck nu, för det vi lämnar ut. Det är det beslutet som har tagits, säger pressekreteraren Cecilia Malmström till Aftonbladet.

Till Ekot säger Andreas Miller att anhöriga inte kommer att få följa med på förbundets resor framöver, och att man ska införa en ny representationspolicy.

Han försvarar att han själv har en Volvo XC60 för en dryg halv miljon som tjänstebil – samtidigt som har pendlingskort från Uppsala:

– Nu är det ju så att jag också har uppdrag att träffa medlemmar över hela landet, och då har jag också en förmånsbil, säger Miller till Ekot. 

Expressen har sökt Andreas Miller, vars pressekreterare hänvisar till det öppna brevet, som går att läsa i sin helhet här. 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!