Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Medieprofilen satsar på Tinder-utmanare

Viggo Cavling i appen Himynameis och en presentationsbild från Tinder.
Viggo Cavling har gått in som talesperson för appen Himynameis. Foto: Sven Lindwall
En bild från en av hans videos i appen.

Medieprofilen Viggo Cavling har gått med i ett nytt affärsprojekt.

Målet är att appen Himynameis ska bli en internationell Tinder-utmanare.

Men till skillnad från Tinder visar Himynameis filmer på de potentiella dejterna.

– En film säger mer än tusen bilder. Du kommer spara in en jäkla massa dåliga dejter, säger Viggo Cavling.

Den nya dejtingappen Himynameis har utvecklats av Ludvig Lindström, som är vd för satsningen, och Olle Morin, vd för datingsajten Mazily, med ungefär 70 000 användare.

När Viggo Cavling fick se en tidig version av appen blev han eld och lågor.

– Det var genialiskt. Det är exakt som Tinder men istället för att se bilder som kan vara tagna för 15 000 år sedan så är det en film som är tagen den sista tiden.

Viggo Cavling övertalade Ludvig Lindström och Olle Morin att få vara med i projektet och jobbar nu som talesman och marknadsförare mot en ägarandel på 1 procent.

– Jag har varit aktiv i dejtingbranschen som privatperson oerhört länge. Nu har mina erfarenheter blivit så stora att jag även kan sprida dem professionellt.

Film utanför Riche

Han också spelat in en film som finns på appen där han står framför stamstället Riche.

– Jag förklarar att jag komma sitta här inne och vänta på den som vill matcha med mig, säger Viggo Cavling.

Appen har kostat ungefär 300 000 kronor att ta fram, varav statliga Almi gått in med 50 000 kronor i riskkapital. Utvecklingen har tagit ungefär ett år.

Enligt Viggo Cavling ökar videoformatet kvaliteten i matchningen betydligt jämfört med bilder.

– Du kan inte riktigt dölja dig själv på en film. Samtidigt kommer du bli mer uppskattad för din personlighet än med bara några bilder, säger han.

Enligt dejtingexperten Viggo Cavling tar det bara några sekunder att inse om den andra människan är något för en själv eller inte.

– Genom vår app kommer du spara in en jäkla massa dåliga dejter.

Målet: Internationell utmanare

Himynameis vd Ludvig Lindström:

– Video ger mycket mer tillförlitliga känsloreaktioner än bilder.

Appen kommer att vara gratis att ladda ned och använda.

– På sikt kommer vi införa kortare reklamvideos, typ var femtionde swipe. Man kommer också kunna prenumerera på en premiumtjänst där man slipper reklamen och får tillgång till andra tjänster, säger Ludvig Lindström.

Under den första expansionsfasen kommer Himynameis framförallt inriktas mot svenska studentstäder.

– Vi ser det som en testmarknad. Men målet är att vara en internationell Tinder-utmanare, säger Ludvig Lindström.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!