McDonaldsclownen Ronald McDonald. Foto: / APMcDonaldsclownen Ronald McDonald. Foto: / AP
McDonaldsclownen Ronald McDonald.  Foto: / AP
Den klassiska Quarter Pounder till vänster och en dubbelvariant till höger. Foto: MIKE STEWART / AP TT NYHETSBYRÅNDen klassiska Quarter Pounder till vänster och en dubbelvariant till höger. Foto: MIKE STEWART / AP TT NYHETSBYRÅN
Den klassiska Quarter Pounder till vänster och en dubbelvariant till höger.  Foto: MIKE STEWART / AP TT NYHETSBYRÅN

McDonald’s ändrar sin hamburgare efter 46 år

Publicerad
Uppdaterad

McDonald's slaktar en helig ko och ändrar receptet för klassiska burgaren Quarter Pounder, rapporterar Wall Street Journal. 

De börjar med färska i stället för frysta biffar. 

McDonald's klassiker Quarter Pounder, i Sverige känd som QP Cheese, har funnits på menyn sedan 1972 då den skapades av McDonaldschefen Al Bernardin. 

Han var inget större fan av sallad och ansåg att en riktig hamburgare skulle  bestå av en stor biff, hamburgerbröd med sesamfrön, ost, inlagd gurka, färsk hackad lök, lite senap och ketchup. 

Det blev succé. 

LÄS MER: Trendbrott: Allt fler tror på höjda bostadspriser

Därför ändrar McDonald's det vinnande konceptet 

Nu har världens största hamburgerkedja bestämt sig för att ändra receptet något, berättar Veckans Affärer som hänvisar till Wall Street Journal

Det handlar om att byta ut det processade köttet i hamburgerbiffarna. Istället kommer man använda sig av färskt kött som ska frysas ned i speciella kylar, som nu måste införskaffas till tusentals av kedjans franchisetagare i USA. 

Manövern ses som ett svar på frammarschen av kedjor som satsar på premiumburgare av högre kvalitet, som Shake Shack och Smashburger, enligt Veckans Affärer. 

McDonald's är inte det enda klassiska varumärket som försöker hitta och ta tillbaka marknadsandelar i de nya konsumtionsmönstren som växer fram globalt. 

LÄS MER: Coca-Cola lanserar sin första alkoläsk någonsin

Coca-Cola börjar sälja alkoläsk på den japanska marknaden

I förra veckan så rapporterades det om att Coca-Cola nu gläntar på en dörr som de hållit stängd sedan företaget grundades för 125 år sedan: att brygga alkoholhaltiga drycker. 

Coca-Cola planerar att ge sig in på den japanska marknaden för alkoläsk, eller Chu-Hi som drycken kallas i landet. 

Coca-Cola har även satsat på den växande marknaden för vatten och te, vilket sker samtidigt som bolagets traditionella inkomstkälla från läsk minskat kraftigt då yngre människor världen runt börjat rata socker. 

 

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen