Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

McDonald’s ändrar sin hamburgare efter 46 år

McDonaldsclownen Ronald McDonald. Foto: / AP
Den klassiska Quarter Pounder till vänster och en dubbelvariant till höger. Foto: MIKE STEWART / AP TT NYHETSBYRÅN

McDonald's slaktar en helig ko och ändrar receptet för klassiska burgaren Quarter Pounder, rapporterar Wall Street Journal. 

De börjar med färska i stället för frysta biffar. 

McDonald's klassiker Quarter Pounder, i Sverige känd som QP Cheese, har funnits på menyn sedan 1972 då den skapades av McDonaldschefen Al Bernardin. 

Han var inget större fan av sallad och ansåg att en riktig hamburgare skulle  bestå av en stor biff, hamburgerbröd med sesamfrön, ost, inlagd gurka, färsk hackad lök, lite senap och ketchup. 

Det blev succé. 

LÄS MER: Trendbrott: Allt fler tror på höjda bostadspriser

Därför ändrar McDonald's det vinnande konceptet 

Nu har världens största hamburgerkedja bestämt sig för att ändra receptet något, berättar Veckans Affärer som hänvisar till Wall Street Journal

Det handlar om att byta ut det processade köttet i hamburgerbiffarna. Istället kommer man använda sig av färskt kött som ska frysas ned i speciella kylar, som nu måste införskaffas till tusentals av kedjans franchisetagare i USA. 

Manövern ses som ett svar på frammarschen av kedjor som satsar på premiumburgare av högre kvalitet, som Shake Shack och Smashburger, enligt Veckans Affärer. 

McDonald's är inte det enda klassiska varumärket som försöker hitta och ta tillbaka marknadsandelar i de nya konsumtionsmönstren som växer fram globalt. 

LÄS MER: Coca-Cola lanserar sin första alkoläsk någonsin

Coca-Cola börjar sälja alkoläsk på den japanska marknaden

I förra veckan så rapporterades det om att Coca-Cola nu gläntar på en dörr som de hållit stängd sedan företaget grundades för 125 år sedan: att brygga alkoholhaltiga drycker. 

Coca-Cola planerar att ge sig in på den japanska marknaden för alkoläsk, eller Chu-Hi som drycken kallas i landet. 

Coca-Cola har även satsat på den växande marknaden för vatten och te, vilket sker samtidigt som bolagets traditionella inkomstkälla från läsk minskat kraftigt då yngre människor världen runt börjat rata socker. 

 

 

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!