Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Max-bröderna: Den stora potentialen är utomlands

Christoffer och Richard Bergfors. Foto: AXEL ÖBERG
Max har drygt 100 restauranger i Sverige. Foto: HENRIK ISAKSSON / IBL

Richard och Christoffer Bergfors, vd respektive vice vd för hamburgerkedjan Max, tilldelas ”Albert Bonniers pris till Årets företagare”.

De ska nu satsa på att öppna fler restauranger utomlands.

– På tio års sikt kan vi kanske växa med 50-60 restauranger i Sverige, inte mer. Det är utomlands den stora potentialen finns, säger Christoffer Bergfors till Dagens industri. 

Priset som Max-cheferna får delas ut av en jury bestående av flera näringslivstoppar och en del av motiveringen lyder:

”Bröderna Richard och Christoffer Bergfors har med stor framgång drivit och vidareutvecklat Max Hamburgare, som föräldrarna grundade 1968. Under mycket hård konkurrens har bröderna dubblerat Max Burgers försäljning och vinst de senaste fem åren. Satsningarna i Norden, Polen och Mellanöstern har givit goda resultat.”

Svår satsning utomlands

Hamburgerkedjan, som startade som X-grillen i Gällivare 1968, har redan 17 restauranger utomlands, men har som mål att etablera sig ordentligt i fler länder. Ett av dem är Polen.

– I dag har vi fyra restauranger där, men vi tror att de kan bli 200 inom tio år. Det är ett stort land med 40 miljoner invånare. Vi har redan vunnit ett antal smaktester och vi har till och med lite fler gäster per restaurang där än vad vi har i Sverige, säger Richard Bergfors till Di.

Men satsningen är svår och har tagit längre tid än Max-bröderna hade trott. Konkurrensen från de stora amerikanska kedjorna som Mcdonalds och Burger king är hård, berättar bröderna.

Förutom Polen för man diskussioner med franchisetagare i Nederländerna, Frankrike och Tyskland, säger de till Di. Målet är att öka omsättningen från 3,5 miljarder kronor till 10 miljarder på tio år.

”Det verkar gå trögt för Mcdonalds”

På hemmaplan har Max varit starka länge. Framför allt i norra Sverige.

På 1990-talet lyckades Max driva bort Mcdonalds från marknaden i Luleå och amerikanerna har haft svårt att ta sig tillbaka i den svenska kedjans hemtrakter.

– Då köpte vi Mcdonalds lokaler i Luleå och Umeå och flyttade in där. Det skapade en myt kring Max som vi delvis lever på än i dag. Sedan gjorde Mcdonalds ett nytt försök i Norrland på 2000-talet, och nu försöker de en tredje gång men det verkar gå trögt, säger Richard Bergfors till Di.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!