Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Matjättarna under press: Ansträngt, men hanterbart

Följ Di TV för senaste nytt om hur coronakrisen påverkar ekonomin.
Även i de fysiska butikerna har handeln ökat.Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Många väljer i coronatider att få maten hemkörd.Foto: LARS-OLOF STRÖMBERG / KVP
Elin Jarl, pressansvarig Hemköp.Foto: Stefan Nilsson/Axfood

De svenska matjättarna är satta under stark press i samband med coronavirusets härjningar.

Handeln på nätet har nämligen ökat explosionsartat de senaste veckorna.

– Läget är ansträngt i hela branschen men situationen är hanterbar, säger Marcus Ahlmalm, chef för e-handeln på Ica.

Expressen har pratat med fyra av de stora aktörerna på den svenska marknaden när det gäller matvaror.

Samtliga är överens om att trycket ökat för handeln på nätet när det gäller hemleveranser – och att kunden därför kan tvingas vänta längre än vad som är brukligt.

– Beroende på var i landet kunden bor kan leveranstiden vara längre än vanligt då leveranstiderna blir snabbt uppbokade, särskilt i Stockholmsområdet. Ica har naturligtvis ambitionen att våra kunder ska få sin mat levererad de datum som passar dem bäst, men i dagsläget kommer många att få ett senare leveransdatum, säger Marcus Ahlmalm, chef för e-handeln på Ica.

”Högt tryck, speciellt i storstäderna”

Elin Jarl, presschef på Hemköp:

– Det har varit ett högt tryck på våra leveranstider, speciellt i storstäderna. Och främst inom Stockholmsområdet, där fler vill näthandla sin mat med hemleverans. Vi ser både ett ökat antal nya kunder och att många beställer mer än tidigare. 

Har kundtillströmningen i de fysiska butikerna minskat eller ökat sedan coronautbrottet?

 – Generellt kan vi se att fler handlar mer än tidigare. Det är främst varor med lång hållbarhet som köps, och många handlar också fler av varje vara. Vi uppmanar även våra kunder att handla med omtanke. så att fler kunder kan handla av alla varor. 

”Mycket högre leveranstid än vanligt”

Lotta Olofsson är kommunikationsansvarig på Mathem.se. Även där arbetar man allt vad tygen håller för att hinna med leveranserna – som gått upp rejält.

– Efterfrågan från kunder har ökat successivt sedan två tre veckor tillbaka. Leveranstiderna har också varit mycket längre än vanligt. Vi gör nu vissa förändringar för att vi ska kunna hantera efterfrågan och leveranstiderna så bra som möjligt, förklarar Lotta Olofsson.

– Vi rekryterar nu personal till vårt lager och chaufförer för att kunna möta den ökande efterfrågan. 

”Ökningen har byggts på allteftersom”

På Coop är tongångarna de samma.

– Första veckan i mars märkte vi en ökning, och sedan har det byggts på allteftersom. Det har betytt att leveranstiderna därefter har blivit längre och längre. Trycket fanns i Stockholm direkt, men sedan har Göteborg och Malmö följt efter, säger Tarik Belqaid, pressekreterare.

För Coops, Icas och Hemköps del gäller att de första leverensdagarna för hemtransport där det finns lediga tider ligger runt en vecka framåt i tiden.

För Mathem.se är det fullt till och med lördag, och det går att boka från söndag.

Gjorde själv en hjälteinsats när en äldre dam skulle handla och varorna var slut.

 

 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!