Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Matjättarna bojkottar PRO:s undersökning

<p>Citygross upplever att det är för lätt att fuska i PRO:s undersökning och har därför valt att ta avstånd från den.</p>Foto: Lasse Svensson
<p>Mikael Lagerwall, informationschef på Citygross: "Vi tycker inte att det är en trovärdig undersökning".</p>
<p>Johanna Eurén, kommunikationsansvarig på Willys: "Vi tycker inte att det ger en bild av verkligheten".</p>Foto: Sven-Erik Johansson
<p>Märtha Dahlberg, ansvarig för undersökningen på PRO beklagar att Citygross och Willys inte vill vara med.</p>Foto: Saga Berlin
<p>Varje år gör PRO en undersökning för att jämföra priserna på mat.</p>Foto: Joachim Wall

Coop Mitt ertappades med att fuska i PRO:s årliga prisundersökning.

Båda matjättarna Citygross och Willys meddelar nu att de tar avstånd från den aktuella undersökningen.

– Vi ser att det finns en risk för att det fuskas med de här underlagen så därför har vi valt sedan flera år tillbaka att inte vara med i undersökningen, säger Mikael Lagerwall, informationschef på Citygross.

Ica om fusket i PRO-undersökningen

Ola Fernvall, presschef, Ica:

Kan ni garantera att ingen enskild handlare försöker fuska i undersökningen, som Coop gjorde?

– Vi har inte sett några tecken på något fusk. Ica-handlarna sätter sina egna priser och konkurrerar med varandra, så därför har jag svårt att tro att en Ica-handlare skulle varna sina konkurrenter på det sättet som hände inom Coop.

Hur viktigt är det för er att få bra resultat i undersökningen?

– För många Ica-butiker är det viktigt att ha låga priser, men andra Ica-butiker konkurrerar mer med service och närhet. Generellt kan man säga att trenden är att kunderna blir allt mer pris OCH kvalitetsmedvetna. Om man ska köpa falukorv tittar kunden på kötthalt, ursprung och sen på pris. Kunderna är också mer flexibla och mindre trogna ett visst märke. Den dimensionen saknas till stor del i PROs undersökning tycker vi.

Kedjor som Willys och Citygross tar avstånd från undersökningen och skriver inte under PRO:s papper när de besöker butikerna. Vad anser ni om det?

– Ica ser positivt på prisundersökningar överlag men för att öka trovärdigheten och tillförlitligheten för prisundersökningar tycker Ica därför att det vore bra med undersökningar som inte är kända på förhand eller innehåller samma typ av varukorg från år till år. Här tycker vi PRO har en del kvar att göra för att öka trovärdigheten i sin undersökning.

Lidl om fusket i PRO-undersökningen

Martin Jarstål, pressansvarig, Lidl:

Kan ni garantera att ingen enskild handlare försöker fuska i undersökningen, som Coop gjorde?

– Ja, det kan vi göra. Vi sätter priserna centralt och anpassar dem inte för att manipulera prisundersökningar, det kan jag garantera dig.

Hur viktigt är det för er att få ett bra resultat i undersökningen?

– Vi vill gärna vara med i prisundersökningar, vi tycker att vi kanske får vara med lite för sällan tyvärr. Och det är viktigt för oss att det är korrekta priser.

Hemköp om fusket i PRO-undersökningen

Maria Nobel, marknad- och kommunikations- chef, Hemköp:

Kan ni garantera att ingen enskild handlare försöker fuska i undersökningen, som Coop gjorde?

– 2/3 av våra butiker är franchisetagare och sätter sina priser själva och därmed kan vi aldrig ge en sådan garanti. Men från centralt håll rekommenderar vi dem löpande under hela året att hålla vår centrala prissättning eftersom de då kan vara trygga med att de är prisvärda även när PRO gör sin test.

Hur viktigt är det för er att få bra resultat i undersökningen?

– Det är väl alltid roligt att komma bra ut i undersökningar men det är inte avgörande för vår prissättning. Vi sätter inte priser utifrån undersökningen.

Kedjor som Willys och Citygross tar avstånd från undersökningen och skriver inte under PRO:s papper när de besöker butikerna. Vad anser ni om det?

– Varje kedja får så klart svara för sig. Men vi på Hemköp anser inte att PRO:s undersökning varken är saklig, trovärdig eller rättvis så vår uppfattning och vår rekommendation till våra franchisetagare är att hålla vår centrala prissättning jämnt fördelat över hela året.

Nyligen kunde Dina pengar avslöja hur mejl från cheferna på Coop Mitt uppmanade handlarna att blåsa pensionärerna genom att sänka sina priser på de varor som förekommer i PRO:s årliga prisundersökning, för att sedan höja dem igen när undersökningsperioden var över.

"Varför håller vi på så här? Vi/Jag tror att det vore väldigt olyckligt om vi blev "överkörda" i denna mätning, då vi kör stenhårt på kommunikationen kring sänkta priser", stod det bland annat i mejlet.

 

LÄS OCKSÅ: Chefens mejl avslöjar - så prisfuskar Coop.

 

"PRO:s undersökning är inte trovärdig"

De båda butikskedjorna Citygross och Willys upplever att det är för lätt att fuska i PRO:s undersökning och har därför valt att ta avstånd från den.

– Det är enkelt för oss. Vi ser att det finns en risk för att det fuskas med de här underlagen så därför har vi valt sedan flera år tillbaka att inte vara med i undersökningen. Vi menar att det är viktigt att man jämför matpriser, men vi tycker att man ska göra det på ett sätt så att det inte finns någon risk för fusk, säger Mikael Lagerwall, informationschef och fortsätter:

– Vi tycker inte att det är en trovärdig undersökning. Vi tycker att det är bra att man genomför prisundersökningar, men vi tycker att man ska göra det vid flera tillfällen under året så att butikerna inte kan tipsa varandra och sänker priserna för att hamna bra i undersökningen. Vi har framfört vår kritik till PRO eftersom vi tycker att undersökningen är missvisande.

– Vi sköter prissättningarna centralt härifrån på Willyskedjan så vi kan garantera att det inte fuskas. Däremot har vi valt att inte medverka i PRO-undersökningen sedan flera år tillbaka. Vi har liksom ni noterat att det är så mycket konstiga priser i den och att det är så långt i från verkligheten att vi inte vill medverka, säger Johanna Euren, kommunikationsansvarig på Willys.

"PRO får gärna komma och titta på priser"

Konkret betyder deras bojkott att de inte skriver under det undersökningsprotokoll som PRO vill ha verifierat efter att en prisundersökning har gjorts i butiken. Men de hindrar inte PRO:s kontrollanter från att gå in i butiken och ta prisuppgifter.

– Vi har sagt att PRO får gärna komma och titta på priser i våra butiker men vi skriver inte under undersökningen. Det har blivit vårt sätt att visa att vi inte tycker att det ger en bild av verkligheten, säger Johanna Eurén på Willys och fortsätter:

– Vi tror att för att en sådan här prisundersökning ska bli bra så går det inte att göra genom att väldigt många personer går ut och tittar på prislappar i butiken utan det behöver göras mer professionellt än så.

 

LÄS OCKSÅ: Billigaste matkassen visade sig vara fusk.

 

Citygross: "Vi tar avstånd från undersökningen"

Mikael Lagerwall på Citygross tycker att det är fel att de ändå är med i undersökningen trots avståndstagandet.

– Vi tycker att det är fel eftersom vi tar avstånd från undersökningen. Då vill vi ju inte vara med i den heller, men vi kan ju inte hindra att de går runt i hyllorna och tar priser i våra butiker.

Märtha Dahlberg, ansvarig för undersökningen på PRO beklagar att Citygross och Willys inte vill vara med.

– Vi ser det här att handlarna skriver under som en möjlighet att gå igenom tillsammans och kunna rätta till om det har blivit något fel eller missförstånd. Men väljer man att inte göra det så är det ju ett val som handlaren gör och som vi respekterar.

Hon menar dock att det inte skapar något problem för dem utan att samtliga butiker som uppfyller deras krav får vara med i undersökningen, oavsett om de skriver under eller ej.

Vad säger du om att det finns butikskedjor som anser att undersökningen inte är trovärdig?

– Det får du fråga dem om. Vi tror på vår prisundersökning och det är vår varukorg den dagen i hela Sverige. Vi behandlar Citygross och Willys precis som vi behandlar alla affärskedjor.

 

Följ Dina Pengar på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!