Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Männen som tjänar miljoner på ”girl power”

Företaget riktar sig speciellt mot kvinnor.
Foto: Shutterstock

Protein.se:s koncept är att sälja hungerdämpande piller och kosttillskott speciellt riktade till kvinnor.

I företagets marknadsföring ges kunder intrycket att det är kvinnor som också står bakom företaget, och på Linkedin uppger man att det ägs av ”Lisbeth, Hanna och Zelda”.

Men enligt Breakit ägs verksamheten till 100 procent av män.

Sajten Protein.se påstår sig vara för kvinnor – av kvinnor.

Försäljningen består bland annat av olika proteinpulver, kosttillskott, måltidsersättningar och hungerdämpande piller.

”Vår dröm är att att du ska hjälpa andra kvinnor att bli den starkaste versionen av sig själv – för tillsammans är vi ostoppbara”, skriver man bland annat på Instagram.

https://www.instagram.com/p/CMKQG5FA-5E/

På sin hemsida uppger Protein.se att man har ”haft över 250,000 nöjda kunder, där 94% av alla kunder är tjejer.”

”Vi är ett team av tjejer som har varit där – vi vet hur det är att känna sig omotiverad och att det går långsamt. Men vi vet också hur det är att känna sig freaking awesome!” skriver företaget på sin hemsida.

”Från en tjej till en annan, vi är ett samtal eller en chatt borta. Vi står bakom dig och hjälper dig vart (och när) vi kan”, skriver man vidare.

Enligt samma hemsida ägs företaget av ”Lisbeth, Hanna Vllasa, Jasmin AJ & Zelda Holding”. Även på Linkedin uppger företaget att det ägs av ”Lisbeth, Hanna och Zelda”.

Men enligt Breakit är verkligheten en annan.

Kan vara olagligt

Bakom bolaget står två män, Anton Perlkvist och Albert Vllasa, skriver nyhetssajten.

Anton Perlkvist uppger för Breakit att Protein.se ägs av Lisbeth Holding AB, Hanna Vllasa Holding AB, Zelda Holding AS, Jasmin AJ Holding AB samt anställda. Men bakom de kvinnliga bolagsnamnen döljer sig bara män.

”Vi har valt att hedra starka kvinnliga förebilder i våra liv. Jag döpte därför mitt efter mormor”, skriver Anton Perlkvist i ett mejl till Breakit om sitt bolag Lisbeth Holding AB.

Breakit skriver vidare att det, enligt marknadsföringslagen, kan vara olagligt att vilseleda vem eller vilka som ligger bakom ett företag för att marknadsföra produkter i kommersiellt syfte.

”Om säljargumentet är att produkterna är anpassade för tjejer av tjejer och det inte är korrekt skulle marknadsföringen kunna bedömas som vilseledande. Marknadsföringen påverkar sannolikt tjejer att köpa produkten med dessa argument”, skriver Katarina Ladenfors, advokat på Marlaw som specialiserar sig på marknadsföring, i ett mejl.

Foto: Skärmdump

Ägarna bakom Protein.se vill inte ge några ingående intervjuer, och vill heller svara på hur de ser på att verksamheten skulle kunna vara vilseledande.

”Oavsett vad du skriver om oss, så tycker jag att du ska skriva din version vad du tycker är bäst för att få din åsikt igenom. Världen är mer transparent än någonsin. Det jag hoppas mest är att du gör det med ett syfte att motivera fler kvinnliga entreprenörer att tro på sig själva och göra världen bättre. Vi tror att i framtiden kommer tjejer run this world”, skriver Anton Perlkvist till Breakit.se.

Svarar på följarnas arga frågor

Enligt Breakit hade Protein.se en omsättning på 94 miljoner, samt en vinst på närmare 5 miljoner, under 2020. 

Efter Breakits publicering har följare ställt frågor till företaget i sociala medier.

I ett svar på Instagram skriver Protein.se:

”Män får också slåss för kvinnor”.

I ett annat svar skriver Anton Perlkvist, som ligger bakom Lisbeth Holding AB, ett av ägarbolagen:

”Jag håller med att kvinnor bör lyftas upp i toppen, men jag håller inte med om att vi har lurats. Och feministiska är vi allihopa som gärna blir kritiserade och kallade ’svin’ för det 7 dagar i veckan”.

En följare frågar om det stämmer att företaget ägs av män.

”Alla ägare är män. Det stämmer att vi har 3 av 8 ägare som har sina aktier ägda av kvinnonamn (de äger 75% av bolaget)”, skriver Protein.se i ett svar.

I ytterligare ett svar skriver Protein.se att Breakit har ”vinklat artikeln” i syfte att ”få fler klicks till sina artiklar genom att vilseleda läsaren”.

Se öljättens nya reklam som möts av kritikstorm

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!