Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Mannen bakom Absoluts succékampanj har avlidit

Michel Roux. Foto: MPROUX.COM
Foto: MPROUX.COM

WASHINGTON DC. Den klassiska reklamen på 1980-talet gjorde Absolut till USA:s mest importerade vodka. 

Nu har skaparen av den klassiska kampanjen gått ur tiden. 

Fransmannen Michel Roux var i början av 1980-talet en av cheferna på spritimportören Carillon Importers och fick en idé för hur han skulle göra den svenska vodkasorten Absolut till en succé. 

Han ville göra försäljning av sprit till något trendigt. 

Därefter inleddes en kampanj, främst i exklusiva magasin, som skulle väcka stor uppmärksamhet. Flaskorna pryddes av positiva budskap som ”Absolut Heaven” med tillhörande änglavingar – eller budskap som ”Absolut Perfection” där en gloria prydde flaskan. 

Inledde samarbeten

Under de kommande åren skulle Roux samtidigt inleda samarbeten med flera konstnärer och fotografer, som gjorde sina tolkningar av den då välkända flaskan. 

En av de mest kända var konstnären Andy Warhol. Samarbetet blev ett stort genombrott för kampanjen. 

Michel Roux sa i en intervju med magasinet Chilled:

– Jag kände Andy Warhol mycket väl. Han var nykterist, han drack inte. Han fick mig att tro att att han använde Absolut som parfym. 

Reklambyrån TBWA, som ansvarade för kampanjen, hade motsatt sig att använda konstnärer för att marknadsföra varumärket. 

– Michel låg på oss om det. Byrån var emot det eftersom det inte var deras ide, men även för att märket var så framgångsrikt och de ville inte splittra upp den redan existerande kampanjen. De var inte redo för att använda en konstnärlig flaska, säger Richard Lewis, som tidigare var global chef för Absolut på TBWA till New York Times. 

Lämnade över rättigheterna

Kampanjen gjorde att succén fortsatte och ledde senare till samarbeten med fler konstnärer, liksom Hollywoodstjärnor.

Trots framgångarna tvingades Michel Roux lämna över sina rättigheter att marknadsföra och distribuera Absolut i USA 1994 då Vin & Sprit valde att byta partner. 

Michel Roux sa då till New York Times:

– Det är ett barn jag tog till världen och födde upp till tonåren. Jag hoppas att de inte ställer till det. 

Några månader senare tog han i stället över Stolichnaya som då var den andra mest importerade vodkan i USA. 

– Jag tror att vi kan göra Stoli till ett stort varumärke, kanske en dag så stort som Absolut, utan att skada Absolut, sa han till New York Times. 

Avled i Florida

Absolut Vodka gick om Stolichnaya som den mest importerade vodkan 1985 och behöll förstaplatsen till 2015 då Svedka gick om Absolut, skriver New York Times. 

Michel Roux föddes i Frankrike 1940 och hade en bakgrund inom hotellindustrin innan han blev fallskärmshoppare. Han emigrerade till USA 1964 där han började jobba som diskare på ett hotell i Houston innan han så småningom öppnade två egna restauranger. 

Roux avled 78 år gammal i Florida enligt familjens talesperson, som uppgav att han sannolikt hade fått en hjärtattack. 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!